לתרומות לחץ כאן

חימום דגים על הפלטה בשבת

שאלה:

שלום,רציתי לדעת האם ניתן לחמם על הפלטה אחרי כניסת שבת דג מרוקאי ובנוסף האם ניתן לחמם על הפלטה חריימה?תודה(המאכלים האלה לא יבשים וגם לא בדיוק לחים-אז אני לא יודע)

תשובה:

שלום וברכה

בענין זה של מאכל שרובו יבש ויש בו מיעוט רוטב, יש כידוע מחלוקת גדולה בהכרעת ההלכה בין פוסקי זמנינו [כיון שיש על כך מחלוקת גדולה בין הראשונה והכרעת השו"ע בזה בסי' שיח אינה ברורה כל כך]. דעת רוב פוסקי זמנינו, הגרי"ש אלישיב הגרש"ז אויערבך, הגר"מ פינשטין, הגר"ש וואזנר ועוד לאסור זאת, וכפי שהכריע המשנה ברורה בסי' שיח סעי' ד, אולם דעת הגר"ע יוסף כידוע היתה להתיר בזה על פי שיטת רבינו ירוחם שהתיר באופן זה [אני מדבר כאן על עצם החימום שיש בו חשש בישול כיון שמדובר בדבר לח, יש עוד נושא של נתינה ישירה של מאכל על הפלטה שזה נידון גם בדבר יבש, וכבר דיברנו בזה שבוע שעבר בארוכה לגבי ביצים מבושלות].

יום נעים.

הצטרף לדיון

15 תגובות

  1. אז מותר או אסור? :)
    זה תבשילה חריימה/ דג מרוקאי- עם כמות רוטב רגילה, אני לא הבנתי כל כך איך להחליט אם מותר או אסור לאכול,תודה.

  2. הופה… מה שאמרנו זה שאי אפשר להניח על הפלטה בשבת עצמה! כל הרעיון של החמין שמניחים את זה לפני שבת על הפלטה וזה ממשיך להתבשל שם כל השבת עד סעודת הבוקר, ומכאן המראה האופייני והכבד המבושל מאוד של החמין… אגב יש בספרים קדמונים, שלמרות שהרפואה לא ממליצה לאכול מאכל שהתבשל יותר משש שעות, מהחמין של שבת לא ניזוקים…

  3. אז אני יכול לחמם כל תבשיל(חריימה/דג מרוקאי/חמין)על מנת לאכול אותו בשבת בצהריים בתנאי שאני מניח אותו על הפלטה לפני כניסת שבת?
    זה לא תופס על בישול ביצים במים?אני יכול לחמם אותם על הפלטה רק בלי מים?תודה

  4. לפני שבת אפשר להניח על הפלטה כל מאכל בלי חשש, אלא שאם אינו מבושל עדיין כל צרכו אסור להזיז אותו על הפלטה בשבת או להוציא ממנו ולהחזיר כדי שלא לקרב בישולו. אבל מאכל מבושל אין בעיה גם אם יש לו רוטב.
    מעשית, לא ניתן להניח על הפלטה לפני שבת אלא רק את מאכל החמין, אם תניח דג ותשאיר אותו כל הרבה שעות על הפלטה הוא פשוט יתקלקל לגמרי, והריח…. מה שעושים זה שאת הדג עם הרוטב אוכלים בליל שבת, והוא יהיה חם וטוב, רק תדאג שיהיה לו מספיק רוטב שלא יתייבש עד שחוזרים מהתפילה, ובבוקר למנה ראשונה תאכל משהו יבש בלי רוטב או משהו שאפשר לאכול קר וכדומה. לאט לאט מתרגלים, מאכלי השבת אצל העם היהודי תמיד היו מותאמים להלכה. למשל המנהג של בני אשכנז לאכול גפילטע פיש – דג טחון, נעשה כדי למנוע צורך לברור עצמות מהדג בשבת שבזה יש כללים איך עושים את זה וכו', כך גם לגבי חימום המאכלים.

  5. עוד שאלה קטנה :)
    לגבי הביצים שאני שם לפני כניסת שבת בסיר עם מים על הפלטה,ורוצה לאכול אותם בשבת בבוקר,
    אם בשבת בבוקר אני לוקח את הסיר עם הביצים וישר מרים אותו מהפלטה ולא מחזיר,איזה תזוזה יש לסיר עם הביצים?כי אני ישר מוריד אותו מהפלטה ואוכל תביצים…

  6. ועוד שאלה קטנה,
    אז ביום שבת בצהריים אין אפשרות לאכול דג או מנה אחרת
    ,מכיוון שצריך מנה שיכולה לשבת מכניסת שבת עד למחרת בצהריים על הפלטה -מבלי שהמנה תהרס?

  7. יש אפשרות לאכול דג יבש, נניח סול מטוגן במחבת, אתה מניח אותו על צלחת הפוכה, או כמו שאנחנו אוכלים לפעמים סלט כבד קצוץ עם ביצים, את זה אוכלים קר, אינני בקי כל כך בתפריטים, אבל יש רעיונות מן הסתם לנשות ישראל הכשרות…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל