שאלה:
שלום וברכה הנחתי חמין (שבושל כל צֹרכו) על הפלטה החשמלית בערב שבת, אך הפלטה כבתה למשך כמה שעות בלילה ובבוקר נדלקה שוב. בדקתי את חום החמין וגיליתי שלא סר חומו לגמרי, לפני שהפלטה נדלקה שוב. א.האם מותר לי, באופן זה, לאכול את החמין בשבת? ב. האם מותר לי לעשות כך לכתחילה, כלומר להניח חמין שבושל כל צרכו, לגרום לפלטה שתכבה ובבוקר תידלק שוב, ולאכול את החמין? האם זה תלוי במספר השעות שהפלטה כבויה, או בסור חומו של החמין? תודה מראש
תשובה:
שלום וברכה
החזון איש סי’ ל”ח סק”ב כתב לאסור בזה כיון שנחשב משהה לכתחילה בשבת, וכן פסקו הציץ אליעזר חלק ב’ סימן ו’, וכן הגרש”ז אוירבך פסק להלכה שאסור לעשות זאת (כך הובא בשמו בשולחן שלמה חלק א’ סימן רנ”ג סעיף ה’ ע”ש באריכות) וראה גם בשמירת שבת כהלכתה פרק א’ סעיף כ”ו ובהערה ע”ד שם. אמנם הגר”ע יוסף כתב להתיר זאת. אמנם כשזה נעשה מעצמו בלי ידיעתך מותר להשתמש.
שלום וברכה
אני מבין מתשובתכם שלכתחילה אסור לכמה פוסקים, אך הגר"ע יוסף מתיר;
אולם בדיעבד (כשזה נעשה מעצמו) – לכולי עלמא מותר.
* האם גם כאשר החמין התקרר לגמרי – יהיה מותר?
תודה רבה!
כזה נעשה מעצמו אין כאן ענין של שהייה שזה אסור רק בשהייה מכוונת. כמובן כשהנחת התבשיל היתה לפני שבת!
שלום וברכה
לחידוד השאלה: האם מותר לאכול את החמין גם אם ידעתי שהיתה הפסקת חשמל בלילה? (כלומר לא שהייה מכוונת).
האם יש הבדל אם החמין נשאר מעט חם לבין שהתקרר לגמרי?
מותר
השאר תגובה