לתרומות לחץ כאן

פגיעה ברכב שכור על ידי צד שלישי

שאלה:

שלום לרב יש באתר שאלה לגבי פגיעה ברכב שכור על ידי אדם שאינו מחזיק ברכב, אך הפגיעה לא באשמתו של זה שנהג ברכב להלן וכך כתוב שם בהערה: "אם נהג אחר פגע ברכב השכור והנהג של הרכב השכור אינו אשם בתאונה, שניהם פטורים מלשלם, וכדין אונס. אלא שעדיין יש חיוב על השומר לתבוע את המזיק כשם ששומר חייב לתבוע את הגנב לאחר שנמצא, כמבואר בשו”ע חו”מ סי’ רצד סעיף ו. אלא שלדעת הרמב”ם אין חיוב לשלם אלא לטרוח בתביעה, עיין סמ”ע שם סק”ז. ברצוני לשאול שאלה בהמשך לנ"ל: ברשותי רכב שכור, החנתי את הרכב בחניה ליד הבית, השכן פגע עם רכבו ברכב שלי אך הוא מכחיש. האם, בהתאם לאמור במקורות לעיל, אני מחויב לשלם לחברת ההשכרה בעת החזרת הרכב מדין תורה? תודה

תשובה:

שלום וברכה,

יש לדון ברכב שחונה בחנייה ונגנב או ניזוק על ידי אדם זר, האם דינו כגנבה ואבדה שחייב השוכר, או שמא דינו כאונס, כיון ששמר בצורה שצריך לשמור, וכל ששמר כדרך השומרים ונגנב דינו כגנבה באונס שפטור. 

ומסתבר שפטור השומר ולכן מדין תורה פטור השומר. אך צריך לבדוק את הנוסח של החוזה שאם כתוב בו שהשוכר צריך להחזיר את הרכב כמו שקיבל, יש בלשון זה התחייבות גם על פגעי אונסין, ולכן גם אם ניזוק על ידי אדם אחר שלא באשמתו – חייב השוכר.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל