לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

מועד לאזכרה אחרי שנה

שאלה:

שלום רב! שאלה בבקשה: סבתי נפטרה בכ"ז תשרי תשע"ט ונקברה בכ"ח בתשרי תשע"ט. אמי הינה בת יחידה שנותרה כעת, ישנם גם נכדים, אחיינים. ברצוננו לקיים את האזכרה ולהזמין את הנכדים והקרובים. ישנם נכדים של הסבתא שגרים רחוק ויכולים להשתתף באזכרה רק בימי שישי. מתי ניתן לקיים את האזכרה? האם ביום ראשון כ"ח בתשרי רק לפי התאריך? או חשוב יותר שיגיעו הנכדים שכה אוהבים ומתגעגעים אל הסבתא היקרה? או שישנו פתרון אחר כדי לעזור גם להם עם נסיעות ארוכות וצרכי המשפחה והעבודה? אנו ממוצא אשכנזי תודה רבה לכם, שירה

תשובה:

השאלה לכתחילה אינה מדוייקת… תאריך הפטירה הוא הקובע בסוף השנה ולא תאריך הקבורה, ולכן אם זה יוצא בשבת אזי גם לכתחילה ניתן להקדים ליום שישי…

בשורות טובות.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום רב ורוב תודות,

    מוודאה שהבנתי את התשובה: פטירה ביום שבת כ"ז תשרי התשע"ט, וקבורה ביום ראשון כ"ח תשרי התשעט. זו אזכרה בשנה הראשונה, אשכנזים. לפי דבריכם ניתן לקיים את האזכרה בשנה הראשונה ביום שישי כ"ו תשרי תש"פ. נאמר לי שהאזכרה צריכה להיות בשנה הראשונה עפ תאריך הקבורה ולכן ביום ראשון כ"ח תשרי. מה הדבר הנכון?

    שוב תודה, שירה

  2. סיום השנה הוא בתאריך הפטירה ולא הקבורה אא"כ היה שלושה ימים בין הפטירה לקבורה, ואפרט:

    לענין סיומה של השנה הראשונה נחלקו בזה הט”ז והש”ך בסי’ תב אם הולכים לפי יום הקבורה או יום הפטירה, והש”ך כתב שם שאם יש הפסק של ג’ ימים יעשו ביום הקבורה כדי שלא יהיו פחות ימי אבילות, והמשנה ברורה בביה”ל סי’ קל”ב כתב בפשיטות שהולכים לפי יום המיתה בכל גווני, וכן בסי’ תקס”ח ס”ק מ”ד. אמנם כתב שם שאם היה הפרש של כמה ימים בין הפטירה לקבורה יעשו יארצייט בשנה ראשונה גם ביום הקבורה, ובאגרות משה יו”ד ח”ג סי’ ק”ס כתב שמנהג העולם כשהיה ביום השלישי לעשות ביום הקבורה. אך במט”א כתב בשם כנסת יחזקאל סוף סימן מ”ד שלעולם הולכים אחר יום המיתה, וכן פסק המהרש”ם ח”ג סי’ ר”ב. אבל בשאר שנים לכל הדעות הקובע הוא יום הפטירה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל