עליית לתורה למחלל יו"ט בפרהסיא

שאלה:

בס"ד, אדם שנוסע ביו"ט האם אפשר להעלות אותו לתורה מחובת היום?

תשובה:

בנוגע להעלות לתורה אדם שמחלל שבת בפרהסיא כבר הורה בעל האגרות משה (או"ח ח"ג סי' כא – כב) שבמקרה שידוע שהוא כופר ועושה את מעשיו מתוך הכרה, איסור גמור הוא להעלותו לתורה ואין לענות אמן אחר ברכותיו. וכך נקט גם על שאר הכיבודים. אולם, אם ידוע שהוא מאמין במצוות אלא שהוא מחלל שבת לתיאבון, אף שיש להמנע מלכבדו באחד מכיבודי בית הכנסת, ניתן להקל בכך בשעת צורך גדול, כגון היארצייט וכיוצא בזה שיש חשש שאם לא יכבדוהו עלולים לבוא לידי מחלוקת. אתה מציין שהוא נוסע ביו"ט. בהלכה ישנם הבדלים בין מחלל שבת למחלל יו"ט כפי שמופיע בכמה מקומות. אבל אני מניח שכוונתך שהוא נוסע גם בשבת. (לא נראה לי שיש כאלה המקפידים בשמירת שבת ובכל זאת נוסעים ביו"ט). ובכל אופן, ברור שגם במחלל יו"ט בלבד זה בעיה שיש בזה משום חילול ה' שקוראים לו לתורה ביום שקוראים בו "כל מלאכה לא תעבדו". וראה עוד בשו"ת חכם צבי סי' לח. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל