פדיון כפרות עכשיו

הבדיל בלי כוס האם צריך לחזור ולהבדיל?

שאלה:

מי שברך ברכת המבדיל בין קודש לחול מלאה ( כולל ההמשך בין אור לחושך וכו' והחתימה ברוך המבדיל בין קודש לחול בשם ומלכות) עם שם ומלכות אבל בלי יין- אבל לפני שהבדיל בתפילה או בשום צורה שהיא בדברים- בכל מקרה זה נידון כברכה לבטלה או כברכה שאינה צריכה? וצריך לחזור ולברך ברכה מלאה בשם ומלכות על היין אחר כך ולהבדיל גם בתפילה? האם יש הבדל בין אשכנזים לספרדים בשאלות אלו?

תשובה:

זו ברכה לבטלה כיון שחכמים תיקנו לעשות זאת על הכוס, ויש לחזור ולהבדיל כדין על הכוס, אין הבדל בזה בין כל היהודים. אגב, אפילו מי שהבדיל הכוס אלא שהיא נשפכה לגמרי לפני שהספיק לטעום ממנה ואין לו עוד יין לפניו צריך לחזור ולהבדיל על הכוס [אחרי שיביא יין משכן וכדומה], ראה פתחי תשובה סי' רצו על פי המבואר במשנה ברורה סי' רעא ס"ק עח.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ובמקרה שהבדיל על היין אבל לפני ששתה הפסיק בדיבור, צריך לחזור לברך רק על הגפן ולא את ברכת המבדיל עצמה?

    ומה הדין אם הדיבור היה בנושאי ההבדלה? האם זה הפסק?

    האם יש הבדל בין אשכנזים לספרדים בשאלות אלו?

  2. ראה בענין זה בהרחבה בשמירת שבת כהלכתה פרק מח סעי' ג, אני רואה שאתה מתעניין רבות בכל הפרטים כדאי ללמוד שם בעיון.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל