לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

אכילה מועטת באמצע סעודה חוץ לסוכה / לולב אחרי סוכות

שאלה:

שלום הרב בעניין חג הסוכות, 1.אדם שהיה באמצע סעודה בסוכה והוצרך להביא משהו מביתו, ועדיין נשאר לו חתיכת מאכל בפיו, האם חייב לגומרו בסוכה או כיוון שזה כבר בפה לא חשיב אכילה חדשה אלא כאילו אכל? 2. במחלוקת בעניין לזכר מה אנו עושים סוכה(סוכה ממש/עננים), האם זה רק זכר או שזה אמור להזכיר לי את הנס, כלומר האם למ"ד זכר לעננים מספיק לכוון שזה זכר לעננים או אמורים לדמיין את הנס של ההגנה של העננים? 3.במחלוקת האחרונים האם הבד שסביב הדפנות חשיב כדופן, האם ה"ה שנחלקו במקרה שמדובר בחוטים שלפני החג מתחו אותם טוב או שבזה לכו"ע זה תקין? 4.אם רצוני להכין יצירה מרצועות (העלים) של הלולב, האם זה מותר או שצריך להשאירו לשריפה בביעור חמץ? תודה רבה!!!

תשובה:

שלום וברכה

ידועים דברי השער הציון בסי' תרלט ס"ק כה שגם דבר שאינו חייב סוכה כמו שתיית מים, כאשר זה בתוך הסעודה הכל חלק מהקביעות וחייב בסוכה, וכך גם לגבי אותה אכילה מועטת שבתוך פיו.

מספיק לזכור את הנס ולא חייבים ממש להמחיש אותו במחשבה, אף שודאי חלק מהעבודת ה' שלנו היא להמחיש כמה שיותר ולזכור ולשבח ולהלל, אבל זה ודאי לא מעכב במצוה.

אם מתחו טוב את החוטים, מה יכול להיות?

תשמישי מצוה אין להשתמש בהם תשמיש בזיון, אבל אם זה לא תשמיש בזיון מותר, ראה משנה ברורה בסי' כב, אין חיוב להשאיר לשריפת חמץ, זה סתם מנהג כדי לקיים בו עוד מצוה, אבל לא חובה, אפשר גם לעטוף היטב בשקית ניילון אטומה ולהשליך לאשפה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום,
    *למה לא מחשיבים את המאכל שבפה כאילו זה בגוף הדם ממש וממילא זה לא יתחייב בסוכה?(קצת דומה לסוכריה שהנאת החיך בעינן ולא חייב לבולעה בכדי לברך עליה?)

    *אעפ"י שהחוטים מתוחים לעיתים בגלל הרוח(אף רוח מצויה) הם קצת נירפים וכמדומני יש גם בחוקי הפיזיקה כלל שעם הזמן חוט שמתוח מאבד עם המן את מתיחותו… אזי אולי חיישינן למ"ד גם בכה"ג?

  2. הרי הלכה פסוקה היא שאדם שהכניס לפה ולעס ונזכר שלא בירך, אסור לו לבלוע בלי ברכה והוא הדין לגבי סוכה [אם זה מאכל שאינו מאוס כשמוציאים אותו, כמו סוכריה, יש להוציא ולברך, ואם לא, מסלק לצד פיו ומברך, אבל זה חייב בברכה וממילא גם בסוכה].
    ביטול המחיצה הוא במה שזה נד ברוח, אם זה לא נד ברוח, אף שזה בגלל שהוא דק, אין המחיצה בטלה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל