ברכת שהחיינו בקידוש בסוכה בישיבה או בעמידה

שאלה:

מועדים לשמחה. האם בברכת שהחיינו בקידוש של החג צריך לשבת קודם ואח"כ לברך , לכאורה לפי מה שפסק בשו"ע סי' תרמ"ג שברכת שהחיינו חוזרת גם על קדושת החג וגם על הסוכה (ולפי הבנתי היינו על מצות ישיבה בסוכה ולא על עשית הסוכה כיון שהסוכה עצמה היא רק הכשר מצוה והמצוה עצמה היא לשבת בסוכה) א"כ לפי זה יכול לעמוד גם בברכת שהחיינו ואח"כ לשבת ושפיר נחשב עובר לעשיתן .אמנם לדעת הרמב"ם שהביא השו"ע שם צריך אכן לשבת קודם ואח"כ לברך ברכת שהחיינו, אך לענ"ד אין זה בהכרח הכרעת השו"ע. וכמדומני שרבים נוהגים לברך את כל הברכות בקידוש החג בעמידה.(ויש שנוהגים בישיבה) וכך נהגתי .האם יש הבנה אחרת בשו"ע ?

תשובה:

בס' הלכות חג בחג נקט, שמה שכתב הרמב"ם לישב לפני ברכת השחיינו הוא למנהגם שמקדשים תמיד מיושב, וכאן עמד בגלל הרצון לברך ברכת לישב עובר לעשייתן, אבל מי שתמיד מקדש מעומד רשאי לעמוד עד אחרי שהחיינו. 

מקורות:

הל' חג בחג פרק טו הלכה ד ובהערות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל