לתרומות לחץ כאן

תיקון רכב בחול המועד / אויר שמחלק את סכך הסוכה לשנים / סיכה ביום כיפור

שאלה:

1. האם תיקון מכונית לצורך נסיעה בחול המועד מותר כדין תיקון רגלי בהמה 2. אם יש רצועת אויר בסכך (דקה) למה לא דנין דין לבוד גם בסכך (לפי המ"ב משמע שמחלק את הסוכה עם כל המשתמע מזה) 3. איזה "סיכה" אסור ביוה"כ שמותר בשבת רגילה (גם שמן רגיל בעיה בש"ק)

תשובה:

שלום וברכה

1. תיקון רכב הוא בדרך כלל מעשה אומן שאסור בחול המועד אלא לצורך רבים או כשיש צורך בריאותי למשתמש, או באופן של דבר האבד, כגון שנתקע ליד כפר ערבי והוא עשוי להגנב. ראה חול המועד כהלכתו פרק ז סעי' עו וראה שם בהערות שעמד על הדין במה שונה הדבר מתיקון רגלי הסוס.

2. אין זה נכון לומר שאויר פחות משלושה פוסל את הסוכה, אדרבה אומרים לבוד והוא מצטרף גם לשיעור הכשר הסוכה, הדיון הוא רק אם יושבים תחתיו או לא, שבזה יש שהחמירו שכיון שיש לו חשיבות שמחלק ממש את הסוכה לשתים לא יושבים תחתיו, ראה שו"ע סי' תרלב סעי' ב.

3. הערה נכונה, אבל לגבי בושם למשל זו נפקא מינה נכונה. וכן שמן אסור בשבת רק כאשר מדובר ברפואה, אבל סיכה לתענוג מותרת כי זה נוזלי לגמרי.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. 1. אני אנסה לעיין בספר (לא ברשותי אך אחפש)
    2. בסוכה קטנה … אם רצועת אויר מחלק את הסוכה .. אם כתוצאה מה"חלוקה" אין בחלק שהוא יושב בו לפחות7 טפחים … לכאורה הוא יושב בסוכה פסולה… לא מצאתי אפשרות לשבת ב2 חצאי סוכה וגם לא נראה שהם "חזי לאיצטרופי"!!
    3. לגבי בושם ביוה"כ … נלענ"ד שלרסס (בלי למרוח) אסור משום רחיצה … (ולא סיחה … שמטבעו היא פעולה של עיסוי) וכן כל נוזל שלא נמרח פיזי …
    בכל מקרה … חג שמח ופתקא טבא

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל