לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

ברכה על היין לפני פת

שאלה:

שלום כבוד הרב שאלתי את מרן הרב יצחק יוסף שאלה בהלכות ברכות ולא הבנתי תשובתו (הראיתי את התשובה לתלמיד חכם )אשמח אם תוכלו לשפוך אור על הנושא : שאלתי: בילקוט יוסף מהדורה חדשה בהלכות ברכות סימן ריא דף שמח הרב כותב שכול העניין שמכסים את הפת כשעושים קידוש הוא שהפת לא ייראה בושתו מדוע איתו לא מקדשים ולא משום דיני קדימה בברכות שהרי לפי מרן אין דין קדימה בשאין ברכותיהן שוות, מצד שני- מרן השו"ע בסימן ריא כותב שברכת מזונות קודמת לברכות שבעת המינים –מכאן נראה שיש דיני קדימה. בסימן רצט –מרן השו"ע כותב שאם אדם רוצה לאכול פת אחרי ההבדלה והפת על השולחן צריך לכסות את הפת ,והרי מדוע צריך לכסות הרי אי אפשר להבדיל על הפת ומוכח מכאן שיש דין קדימה . מכול האמור לא מובן לנו מדוע לפי הילקוט יוסף אין דין קדימה והסיבה שמכסים את הפת היא משום שלא יבוש שלא מקדשים איתו תשובה: לשאלתו אודות הטעם שמכסים את הפת שעושים קידוש שכתבנו הטעם שהפת לא יראה בבושתו ולא משום דיני קדימה בברכות ושאלת ע"ז מדברי מרן השו"ע (סי ריא,רצט). הנה הביאור שהפת לא יראה בבושתו היינו מדיני קדימה שבד"כ יש להקדים את ברכת המוציא לפני ברכת היין וכמובאר בספר ילקוט יוסף הלכות ברכות סי ריא סעיף ג שכול הקודם בספוק 7 המינים עצמם קודם לחבירו בברכה וי"א שהיין קודם לתמרים הואיל והיין דבר חשוב הוא עד שקובע ברכה לעצמו וגם סועד ומשמח ויש חולקים ואומרים שאין קדימה ליין על התמרים וכן המנהג ולכול הדעות מעשה קדירה מחמשת מיני דגן קודמים ליין,נמצא משפט הקדימה כך ברכת המוציא קודמת לכול דבר,ולאחר מכן בורא מיני מזונות ,ופת חיטים קודמת לפת שעורים ואחרים זית ,תמר,ענבים תאנים רימונים ואחריהם שאר מני פירות העץ ע"כ.ואילו בקידוש אנו מקדימים ברכת היין לפני ברכת המוציא ויש ביוש לפת ומםני כך מכסים את הפת לפני הקידוש על היין בשבת ויו"ט להראות כאילו אין כאן פת לפנינו בכדי להקדימו ולשא יראה את הפת בבושתו,ועיין ספר ילקוט יוסף שבת א' חלק שלישי סי רע,א סעיף ס,ג 4 טעמים לכיסוי הפת במפה,זכר למןשהיה מונח בקופסה,טל למטה וטל למעלה והמן באמצע,ועוד טעםכדי שלא יראה הפת בושתו שכאן מקדים לברך על היין קודם הפת המונח לפניו,ועוד כדי שיהיה ניכר שהשעודה שבאה היא בשביל כבוד שבת ועוד כדי שיהיה מותר לו להקדים את היין ,וע"ש ט' נפקא מינה בינהם ע"ש. (עד כאן) תודה רבה לכם וישר כוח גדול

תשובה:

אני מניח שכוונתו לחדש שהמעלות של מן שבעה וחביב עליהן אמורים דברי השו"ע בסי' ריא, הן נוהגות רק בברכות שוות, אבל קדימת המוציא להגפן זו הלכה אחרת שגם השו"ע מודה בה, ומכאן בושתו של הפת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל