לתרומות לחץ כאן

הבדלה במוצאי יום כיפור

שאלה:

בס"ד שלום וברכה 1. כמה סעודות עם בשר ולחם יש לאכול לפני כניסת הצום מחר ? 2. האם במהלך יום הכיפורים , אם הידיי מתלכלות לאחר ביקור בבית הכסא , עם מים וסבון ? ולפני כל תפילה ? 3. כמה תקיעות שופר יש ביום הכיפורים ? והאם אישה גם חייבת לשמוע כמו בראש השנה ? 4. במוצאי יום הכיפורים , לאחר ערבית מוסיפים את התוספות כמו במוצאי שבת קודש ? 5. נשים אינן מברכות ברכת הלבנה לפני ההבדלה ? 6. ההבדלה צריכה לכלול את הפסוקים "הנה קל ישועתי " ? 7. ההבדלה נעשת רק על ברכת פרי הגפן ומאורי אש על נר ששבת או שצריך להעביר אש מהנר נשמה ששבת לנר הבדלה רגיל עם כמה פתילות כדי ליצוק מעט אבוקה ?

תשובה:

שלום וברכה

1. בערב יום הכיפורים אין חיוב של ממש לאכול לחם, אבל נהגו לקבוע סעודה על לחם ולאכול אוכל בשרי משום כבוד היום וכדי להרבות בסעודה כמצות היום.

2. אם אכן יש ממש ליכלוך מותר לרחוץ כפי הנצרך להסרת הליכלוך, אבל בלא ליכלוך ממשי יש ליטול רק על האצבעות וכמובן בלי סבון.

3. התקיעת שופר בסוף נעילה אינה חובה אלא מנהג כחלק מהנהגת בית הכנסת ולא צריך לשמוע אותה.

4. אין אמירת פסוקים לא בסוף ערבית ולא לפני הבדלה ואין ברכת בשמים.

5. נשים לא אומרות ברכת הלבנה בשום חודש.

6. כנ"ל, לא.

7. אפשר להדליק ממנו אבוקה, אך המהודר יותר הוא לצרף את הנר הזה לנר שהודלק ממנו ולברך על שניהם יחד, כיון שיש מעלה בנר החדש שהודלק כדי להאיר, ויש מעלה בנר הקודם שהוא נר ששבת ועל ידי הצירוף מרווחים את שתי המעלות. אבל גם אם לא נוח לברך עליו אפשר לברך רק על הנר שהודלק ממנו וכן נוהגים. ראה רמ”א סי’ תרכד ואשל אברהם בוטשאטש ומה שכתב בזה בשו”ת אגרות משה ח”ד סי’ קכב.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בס"ד
    תודה רבה על התשובות , רק שלא הבנתי , הכוונה של הרב הייתה להדליק נר הבדלה מהנר ששבת ולברך על הנר החדש או לברך על הנר ששבת בלי להעביר ממנו אש למרות שיש רק פתילה אחת ואין אבוקה ?
    גמר חתימה טובה.

  2. סברתי, שלכתחילה מצמידים עוד נר לנר ששבת ומברכים על שנהם יחד כאשר הם משמים כאבוקה, אבל גם אם מדליקים ממנו נר הבדלה זה בסדר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל