לתרומות לחץ כאן

תיכנות אתר אינטרנט שמן הסתם יעבוד בשבת

שאלה:

לפני שאשאל רציתי לאחל שנה טובה לכלל ישראל שאלתי באתר לפני בערך חצי שנה האם מותר לעבוד כמפתח אתרים / אפליקציות הרב ענה לי שכול עוד האתר כשר מבחינת צניעות / דעות כפרניות הדבר מותר כרגע השאלה היא הלכה למעשה כיוון שהתקבלתי לעבודה כמפתח בחברת compie ברמת גן מה שמציק לי זה שבת ברור שאותם אתרים / אפליקציות יעבדו בשבת יש לציין כי האתרים / אפליקציות אינם שלי אלא אני רק עובד בחברה כלומר החברה יכולה בהחלטה לבטל עסקה עם לקוח ולי אין שום מילה בעניין ראיתי כבר במקומות דומים שהרב התיר לפתח אתרים שיעבדו בשבת חוץ מאתרים שכותבים שניתן ליצור קשר 24/7 שאלתי היא גם באופן כללי וגם על אתרים שניתן לרכוש בהם / למלאות פרטים יש לציין שהחברה היא מאוד וותיקה בשוק והיא מפתחת אתרים שאין כמותם למשל AI ( אתר של התעשייה האווירית ) או אתר מובליי שכמובן הוא ייחודי בתשובה שהרב התיר הוא ציין שאין לפני עיוור כי יש אתרים אחרים כאלה אז חשבתי שצריך לציין שיש אתרים מסוימים שהם ייחודים יש לציין שניתן להשיג מפתחי אתרים לא יהודים כך שמצדי אין לפני עיוור לסיכום אשמח למקורות כיוון שאני לא גאה בכלל בשאלה אם הייתי חוזר אחורה לא הייתי לומד הנדסת תוכנה זה לא מתאים לאדם דתי להתעסק בדברים שחלילה עלולים להחטיא רבים וכן זה מצריך למידה של רוב השעות ביום מה שמקשה על אורח חיים דתי לסיכום לא מומלץ לאדם דתי שמסתפק אם כן או לא ללמוד הנדסת תוכנה לכן אשמח לא לפרסם ברבים את התשובה

תשובה:

שלום וברכה

לדעתי אין כל איסור לעבוד בחברה כזו. שים לב, כאשר אתה מוכר נניח מזגנים, האם יתכן לומר שאסור לך למכור לאדם חילוני מזגן היות וברור שהוא ידליק אותו בשבת? ומה קורה עם מכשירי כתיבה? או סירים? או רכב? או אפילו מקררים בזמנינו שיש כל כך הרבה חיישנים…. אין לדבר סוף. אלא הרעיון הוא כך, שאם המוצר מצד עצמו אינו מיועד בדוקא לשימוש בשבת, וניתן להשתמש בו באופן המותר, מה שהקונה בוחר להשתמש בו באיסור זה כבר לא עסק שלך. זה גם לא נחשב מסייע לדבר עבירה כי הוא יקבל את המוצר בכל מקרה כפי שציינת.

מקורות:

ראה בשו”ת אגרות משה (יו”ד ח”א סי’ עב): “וגם מסתבר דלא אסרו משום מסייע ידי עוברי עבירה כשליכא איסור לפני עור אלא בנותן לו דבר שיעשה בו רק מעשה העבירה אבל בדבר שהעיקר הוא למעשה היתר כגון שכירת האולם שהוא לעשות בו החתונה והסעודה רק שיעשה שם גם מעשה עבירה דרקודים אין להחשיב שהשכירות הוא ע”ז ולאסור, דאל”כ היה לן לאסור מלמכור כל כלי לעוברי עבירה כגון קדרות לבשל משום דיבשל בהו גם בשבת וגם מאכלות אסורות אלא הוא משום דכיון דעיקר הדבר אינו לאיסורין לא אסרו בזה משום מסייע כשליכא איסור דלפני עור”. וראה עוד מה שכתב שם בדבר שאינו מיועד לתשמישו רק לעבירה.

כלומר, איסור לפני עיור הוא רק כאשר המעשה במהותו הוא עבירה ולא כשעושה שם דבר היתר באופן שאסור על פי ההלכה.

יש בענין זה עוד כמה צירופים להיתר, ראה כאן בהרחבה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל