לתרומות לחץ כאן

יחוד מוקצה מחמת ח"כ

שאלה:

האם מותר בשבת [המעשה היה בשבת שלפני ר"ה] להדגים הלכות שופר ע"י השופר שלי, אמנם בעיקרון שופר הוא רק כלי שמל"א, אך שופר שאני מקפיד עליו מאד מאד לכאו' הינו מוקצה מחמת ח"כ, מצד שני אם כבר מלפני שבת תכננתי לעשות זאת, האם הייחוד מועיל שנחשב שזהו כלי יקר אך יש בו שימוש בשבת? [בפועל אכן היה השיעור, השאלה אם זה היה כדין ואם צריך לומר לכל המשתתפים שלא ילמדו מזה].

תשובה:

שלום וברכה

ברור שאסור לעשות זאת, והיחוד אינו מועיל, כין שלא יחדת את זה לשימוש אחר, פשוט החלטת לטלטל מוקצה… הוא נשאר מיועד רק לתקיעה ואתה עדיין מקפיד עליו למעט שיעור זה…

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה על התשובה המהירה!
    אם אין זה מטריח את הרב אבקש להסביר למה בכ"ז אולי יש מקום להתיר,

    השאלה היא האם שופר אינו כמו גביע יוקרתי שמאד נזהרים עליו, אך עושים בו קידוש, שלכאו' אינו מוקצה כי אע"פ שמייחדים לו מקום, מ"מ עושים בו שימוש בזהירות המותר בשבת.
    ורק דבר כזה שהשימוש היחיד בו הוא איסור – ושאר שימושים לא עושים בו כי מייחדים לו מקום – זה נחשב מוקצה מחמת ח"כ.
    וממילא שופר רגיל שנזהרים עליו – השימוש היחיד שעושים בו בכ"ז הוא לתקוע וזה אסור בשבת,
    אך כאן שחשבתי מראש שאעשה בו שימוש המותר בשבת, ומשימוש זה אינני נמנע אע"פ שהשופר יקר לי, ואינני מייחד מקום לשופר לעניין השימוש בשיעור – אז מה אכפ"ל שחוץ מהשיעור אני מייחד לו מקום, סו"ס אני מראש מתכנן להשתמש בשופר גם לשיעור וה"ז כגביע מקדשים בו [ומה לי שלשופר יש שימוש נוסף שהוא אסור, סו"ס אינני מייחד מקום לכל שימוש בשבת].
    תודה תודה.

  2. בגביע זה השימוש הסטנדרטי שלו, לזה הוא מיועד, כאן אתה גם כן לא מייחד אותו לשום תשמיש היתר, רק מעוניין באופן חד פעמי לטלטל אותו, זה לא יחוד חשוב שאם כן ביטת חצי מדיני מוקצה… וכי יעלה על הדעת שמי שיודע שהוא רוצה ללכת מחר מהבית עם חפץ מוקצה והוא מתכנן מראש לטלטלו איתו, זה יועיל?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל