שאלה:
1. ביום כיפור מחלקים בבית הכנסת מי קולון בריח לימון. האם צריך לברך על זה שמריחים? האם יש איסור סיכה ששמים אותו בידים? 2. האם מותר להכין אוכל לאחר מנחה ביום הכיפורים (סלט)לצורך צאת הצום?
תשובה:
שלום וברכה
1. בדרך כלל בושם כזה אינו טבעי ואין מברכים עליו. רק בושם שהוא בושם אמיתי, דהיינו שהדבר בעצמו מטבע בריאתו מריח ריח טוב, ונוטל אותו לשם ריח טוב [ולא לשם העברת ריח רע] או שהולך במקום שיש בו בשמים אלו מברך ברכת הבשמים ולכן בושם שמגיע מצמחים או בעלי חיים, מברכים עליו ברכת הבושם, על עלים המריחים ריח טוב שגדלים על עץ מברכים “בורא עצי בשמים”, על שיח בעל ריח טוב “בורא עשבי בשמים”, על ריח טוב שבפירות כאתרוג וכדו’ “הנותן ריח טוב בפירות” ועל בשמים המופקים מבעלי חיים או מהדומם שמריח מעצמו מברכים “בורא מיני בשמים”.
עלים או מיני ריח שמריחים מחמת שנתנו בהם מים שקלטו ריח מבשמים נהגו שלא לברך עליהם כיון שאין בהם ריח טוב מעצמם אלא תולדה של תולדת ריח, ולכן לא מברכים על כל הבשמים המלאכותיים, וכן לא על “טבק” המצוי.
2. בודאי יש בזה חשש סיכה ואולי אפילו איסור רחיצה!
3. מעיקר הדין התירו הכנה קלה כמו חיתוך העלים מהירק או רחיצתם במים לצורך הלילה, אבל כיון שהיו שהקלו בזה גם לפני זמן מנחה או שגלשו להכנה רבה יותר, נהגו לאסור לגמרי, ראה שו"ע סי' תריא.
אבל אין איסור סיכה אלא רק בשמן?
כל דבר שזן את העור או נעשה לריח כמו קרמים דאורדורנט וכו' הכל אסור משום סיכה.
שלום וברכה שאלה האם יהודי שמחלל שבת בפרהסיה אבל לא יודע שאסור לחלל שבת האם נחשב למינין.תודה
הוא תינוק שנשבה, אבל המציאות הזו כמעט שאינה מצויה בודאי לא בארץ ישראל.
יש להעיר את שיטת החזוא בענין תינוק שנשבה
השאר תגובה