לתרומות לחץ כאן

תדיר ושאינו תדיר בסליחות קודם התפילה

שאלה:

שלום מדוע אומרים קודם סליחות ואח"כ התפילה, מדוע לא נוהגים ככל התמידי שתדיר ואינו תדיר – תדיר קודם?

תשובה:

שלום וברכה

ראשית אם היינו "יהודים טובים" ודאי לא היה מקום לשאלה… עיקר התקנה היא להשכים באשמורת הבוקר, לפני עלות השחר, ולומר סליחות קודם הגיע זמן קריאת שמע ותפילה… אבל גם בזמנינו שאיננו מקפידים על כך, משום שמציאות החיים היום שישנים מאוחר וכו', שתי תשובות יש בדבר, ויסודם בדברי הבית יוסף בתחילת סי' כה, השאגת אריה בענין ועוד אחרונים שם: האחת, שכל דבר שיש לו סדר ויש ענין באותו הסדר, לא שייך בו תדיר קודם, כמו כאן, שהרעיון היה להשכים מעט ולפתוח את היום עם סליחות כדי להגיע לתפילת שחרית נקיים יותר ובהשתפכות הנפש [שם יש ענין אחר קצת של "מעלין בקודש]. שנית, וזה באמת יותר מדברי השאגת אריה שהביאו האחרונים שם, דין תדיר קודם שייך דוקא בשני דברים מחוייבים, אבל כשאחד מהם רשות ואינו אלא מנהג בעלמא [דברים אמורים על עיטוף בטלית, ובודאי נכונים גם לגבי הסליחות] לא שייך דיני הקדימה.

יום נעים ומוצלח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל