לתרומות לחץ כאן

טבילת סירי סולתם / טבילת כלים בחנות

שאלה:

שלום חברת סולתם של סירים וכו שנסחרת בבורסה וגויים קונים מניות וכו האם נאמר שהם שותפים לסולתם והסירים פטורים מטבילה? 2)בעל חנות שיש לו כלים הטעונים טבילה ובעל החנות להקל על הקונים הטביל הכלים האם הטבילה בטילה והברכה לבטלה?

תשובה:

שלום וברכה

יש לטבול סירי סולתם, זו ההנחייה שהם עצמם נותנים לרוכשים, אינני בטוח שהבעיה היא רק המסחר בבורסה שבו יש לדון הרבה כיון שלבעלי המניות אין כל שליטה, אלא בעיקר בגלל שהם לא בדוקא מייצרים בעצמם, הם קונים כלים מפסי יצור בחו"ל…

הפוסקים דנו האם מועילה טבילת כלים על ידי בעל החנות, משום שכרגע כשהכלי בידו הוא עדיין אינו נחשב “כלי אכילה” אלא “כלי סחורה” ואינו חייב עדיין בטבילה עד שיעודו ישתנה לאכילה בעת קנייתו. לכן לכתחילה יש להחמיר לא לסמוך על טבילה זו.

מקורות:

בשו”ת מנחת יצחק ח”א סי’ מד החמיר שלא מועילה טבילה באופן זה ויש לחזור ולטבול בלי ברכה,וכן הובא בקובץ מבית לוי יו”ד עמ קמח בשם הגר”ש וואזנר, וכן הובא באהל יעקב עמ’ קצז בשם הגרי”ש אלישיב ועוד רבים מפוסקי זמנינו, אולם באהלי ישורון ח”א עמ’ ריב הובא בשם הגר”מ פיינשטין שמותר לבעל החנות לטבול, בתנאי שזה יעשה אחרי שאותו אדם החליט כבר לקנות, וכן התיר בשו”ת משנה הלכות מהדו”ת יו”ד סי’ לא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל