לתרומות לחץ כאן

בניית סוכה בדשא שבשטח משותף

שאלה:

בס"ד מאז שנכנסתי לדירה בה אני גר כבר כ10 שנים (הדירה בבעלותי) אני רגיל לבנות את הסוכה על הדשא בצידי הבניין. קיבלתי על כך רשות מפורשת מוועד הבית, וכן אף שכן מהבניין שלי לא התנגד לכך. אולם, למעשה הדשא בו אני בונה את הסוכה, נמצא על שטח משותף שרשום בטאבו על שני בניינים שונים. בניין מספר 22 בו אני גר, ובניין מספר 24. כאשר הקמתי את הסוכה בשנים הראשונות (ויש לציין שעוד שכנים בונים סוכות באותו אזור) חלק מהשכנים מהבניין השכן (בניין מספר 24) הביעו התנגדות חריפה ומחו כנגד בניית הסוכה (אני גר בעיר מעורבת) אולם וועד הבית של הבניין השכן הסכים לבניית הסוכה, ובשנים הראשונות אף הפקדתי צ'ק לוועד הבית לתיקון נזקים אם יקרו (ולמעשה אף פעם לא מימשו את הצ'ק) כמו כן חשוב להדגיש שעל אף שאכן נגרם נזק מסויים לדשא בגלל בניית הסוכה והשימוש בה, מכל מקום לא היה זה נזק כל כך בולט וניכר, והדשא השתקם לאחר זמן מה, ובכלל הדשא שם לא היה מטופח והיה דליל. אולם בשנים האחרונות ממש, הדשא שם הפך להיות מטופח ויפה, ובשנה שעברה לאחר שפירקתי את הסוכה, נדהמתי לראות כמה נזק זה גרם לדשא, וזה היה בולט ממש. אבל יש להדגיש שרק בשנתיים הראשונות אחד מהשכנים בבניין הסמוך הביע את התנגדותו, אולם מאז (כבר כ8 שנים) שלא שמעתי התנגדות, וגם לא אמרו לי כלום, אפילו בשנה האחרונה, לאחר שהנזק היה אכן בולט. יש לציין גם שבלי קשר יש סכסוך בין וועדי הבית של שני הבניינים על כל מיני עניינים כגון על מי האחריות לטפח ולטפל באיזור המשותף, אז אולי זה שהם לא מחו זה משום שבכל מקרה הם חושבים שאין עם מי לדבר בצד שלנו. בשנה שעברה, זרעתי דשא במקום של הסוכה, אולם למעשה זה לקח זמן עד שהדשא השתקם, ובחורף הדשא חזר לעצמו, אבל בחודשים האחרונים משום מה נוצרה קרחת שוב באותו מקום. שאלתי היא: האם אני יכול לסמוך על ההסכמה דאז של וועד הבית השכן, ולצאת מנקודת הנחה שאם לא אמרו לי כלום, אז למרות שהנזק החמיר, עדיין הסכמתם בעינה עומדת? האם יש לוועד הבית סמכות להחליט עבור כל השכנים? האם זה שיש שכן אחד שהביע את התנגדותו לפני כ10 ו9 שנים, צריך למנוע ממני את היכולת לבנות את הסוכה שם? ומה הדין אם אני אשא באחריות על הנזקים ואשלם לגנן מקצועי כדי לשקם את הדשא לאחר חג הסוכות? אני מתאר לעצמי שזה לא יספק את אותו שכן שהביע אז התנגדות לפני כ10 שנים. תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

שטח שרשום בטאבו על שם שני הבניינים, שייך השטח לשני הבניינים, וזכותם של דיירי הבניינים לבנות סוכה בשטח המשותף להם ואין אפשרות לשום שכן להביע התנגדות. 

בניית סוכה דינו כשימוש סביר ברכוש המשותף, ועל כן אם אתה בונה בשטח שאתה כחלק מהשכנים באחד הבניינים אין אפשרות לעכב בעדך, ואף אינך צריך רשות מהועד הבית של הבניין הסמוך. 

נזקים קלים שנעשים מבניית סוכה אינך חייב לשלם. אבל אם מדובר בנזק משמעותי לדשא, נחשב כחריגה מהשימוש, ועליך לתקן את הנזק בכוחות עצמך.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל