לתרומות לחץ כאן

שופר מוקצה בראש השנה? / למה מברכים שהחיינו ביום טוב שני בקידוש?

שאלה:

בס"ד שלום הרב! 1) האם אני יכול לקחת את השופר בליל ראש השנה להראות ולהסביר לילדים בשולחן החג? 2) מדוע לא מברכים בלילה השני על השופר ושהחיינו בקידוש כן מברכים? 3) אם אני נמצא במניין של סליחות (נוסח אשכנז) ואני ספרדי האם מותר לי לומר את הסליחות נוסח עדות המזרח ולומר יג מידות ללא טעמים מכיוון שאני נמצא במניין?

תשובה:

שלום וברכה

1. השופר בראש השנה אינו מוקצה, מותר לטלטלו ורק אסור להשתמש בו שלא לצורך מצוה, לכן אפשר להראות לילדים ראה משנה ברורה סי' תקפח ס"ק טו.

2. ההבדל הוא קצת למדני, וכפי שביארו בס' בנין אב ח"ד סי' לב: ברכת שהחיינו על השופר היא ברכה על המצוה ואת המצוה הרי קיים ביום הראשון, ואף שהנושא של ספקא דיומא הוא להתייחס ליום הראשון כאילו הוא חול, סוף סוף מחמת התקנה היה חייב לתקוע ובדין בירך וחלה ברכתו, אבל השחיינו בקידוש הוא על קדושת הזמן ולא על מצוה, וקדושת הזמן היא גוםא נאמר לגביה שאם היום השני קודש הראשון היה חול…

3. אם תאמר את הי"ג מידות יחד איתם אתה יכול לומר ללא טעמים אבל אם אתה אומר בנפרד, גם אם הם בבית הכנסת זה לא מועיל. ואגב, בסליחות הנוסח אינו מעכב, ואתה יכול לומר עמהם לפי הנוסח שלהם.

שנה טובה ומבורכת.

מקורות:

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום הרב!
    לגבי השאלה השנייה.
    אשמח לבירור נוסף, מדוע יש שני ימים לראש השנה? ומה ההבדל בין הימים ומדוע?
    האם נקרא יום אחד ארוך או שני ימים?

  2. בזמן שהיו מקדשים את החודש על פי הראייה היו שלוחים מודיעים לאנשים מתי ראש חודש, לגבי כל החגים בארץ ישראל היה מספיק זמן להודיע ורק בחו"ל היה צריך יום טוב שני, אבל בראש השנה גם בארץ ישראל לא ניתן היה כמובן להודיע… לכן תיקנו חכמים י8ם שני, ונכון שהחשיבו זאת כקדושה אריכתא לענין שאסור להכין מיום אחד לשני וכו'.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל