לתרומות לחץ כאן

התרת נדרים בלילה / בפני גדול שלא נתמלא זקנו / כמה אנשים יחד

שאלה:

שלום א. האם אפשר לעשות התרת נדרים בלילה של ערב ראש השנה לאחר סליחות או שיש עדיפות כפי שנוהגים רוב העולם בער"ה בבוקר? ב. האם יש עניין להקפיד שהמתירים יהיו מבוגרים או גם בחורים צעירים (לאחר בר מצווה) יכולים להתיר לכתחילה? ג. באשר להתרה של כמה ביחד, כלומר שכמה אומרים את הנוסח ביחד מול המתירים (עושים את זה כדי לחסוך זמן), האם זה לכתחילה או בדיעבד? תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

דין התרת נדרים אינה בגדר “בית דין” ממש ועשיית דין של ממש, ומשום כך מתירים נדרים בלילה, ועל ידי קרובים [אם כי שלגבי כמה דינים פרטיים כגון שאין להתיר נדרים בארבע שאין ב”ד שקול, נחלקו האחרונים אך באופן כללי אין על השלשה דין של בי”ד].

בדרך כלל להתרת נדרים לא די במי שהביא שתי שערות אלא צריך מי שנתמלא זקנו, ולכן לא לוקחים נערים צעירים לכתחילה, ראה רעק"א סי' עג וע"ע פתחי תשובה יו"ד סי' רכח סעי' ג, אולם יש שהקלו בזה בהתרת נדרים של ערב ראש השנה כיון שאינה התרה גמורה ואינה מועילה על נדרים שזוכרים אותם וגם לא מפרטים את הנדרים, אך כמובן לכתחילה אם אפשר זה עדיף.

לגבי לעשות כמה אנשים יחד, אין להקל בזה אלא כשהשעה דחוקה, כך כתב במטה אפרים סי' תקפא סעי' מח.

מקורות:

על גדר בית הדין להתרת נדרים ראה רמב”ם (שבועות פ”ו ה”ו) שו”ע יו”ד סי’ רכח ס”ג ומחל’ האחרונים לגבי בי”ד שקול, עי’ ספר כל נדרי פי”ג, וראה שם פי”ד שכמו כן נחלקו הפוסקים אם רשע וגזלן פסולים לבי”ד של התרת נדרים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל