לתרומות לחץ כאן

הזמנת מוצר מחו"ל כשיש חשש שיעשו מלאכה בשבת

שאלה:

שלום וברכה. רציתי לשאול לגבי אם אני מזמין היום משהו דרך הרשת, והם כותבים שהם שולחים בערך (כנראה שהם צריכים להזמין את זה מהיצרן) אחרי 3 – 5 שבועות מההזמנה. זאת אורמת נגיד מהיום בערך בעשרת ימי תשובה או בסוכות, מה הדין האם לקנות עכשיו ואז אולי ישלחו בימים הללו, או לחכות כבר עד אחרי החגים? תודה רבה מראש.

תשובה:

שלום וברכה

כיון שמדובר בגוי והם עושים זאת בקבלנות, כלומר, מבחינתך לא משנה באיזה יום זה יגיע, והם יכולים לעשות זאת גם בימי החול, גם אם הם יבחרו לעשות זאת בימי החג או בשבת, אין לזה ממשעות כלפיך, לגוי מותר לעבוד בחג לנוחותו הפרטית כל שהוא אינו שליח שלך או שכיר שלך, ועובד בקבלנות באופן המאפשר לו לעבוד בימים אחרים.

מקורות:

ראה פרטי דין זה בסי' רמד.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. ואם למשל הוא יקבל את זה וישלח לי בסוכות או ביו"ט שני או אפילו ביום כיפור אצלם, זה מותר??

    2. האם בגלל שזה בארה"ב הולכים אחר הרוב שזה רוב גויים ולתלות שהמוכר וכו' הוא גוי?

    תודה רבה.

  2. שלום,

    רציתי לשאול שאלה לגבי אם נגיד שכעת זה מוצאי (לדוגמא..) שמחת תורה או שבועות אצלנו בארץ ישראל, האם מותר לי להזמין משהו מחו"ל ששם זה: א' עדיין יום טוב כי יש הבדלי שעות, וב', גם אם נאמר שאני מזמין כששם כבר לא יום טוב, הרי יש יו"ט שני של גלויות. אז מה הדין, האם צריך לחכות ששם יעבור גם להם יו"ט או יו"ט שני של גלויות או שניהם… ואז להזמין או שאפשר להזמין ישר במוצאי יו"ט אצלנו בא"י? תודה רבה.

  3. אין איסור אמירה לגוי כשאתה נמצא במקום שכבר יצאה השבת או לא התחילה. המיקום של הגוי ממש לא רלוונטי. דומה הדבר למי שכבר קיבל שבת וחברו לא קיבל שבת שנתבאר דינו זה בסי’ רסג במשנה ברורה ס”ק סד.

    וכן כתבו הלכה למעשה בענין זה ממש במקרה זה, כאשר אצל היהודי לא שבת ואצל הגוי היא שבת, בשו”ת חלקת יעקב ח”ג סי’ קו, בצל החכמה ח”ג סי’ קכה, או לציון ח”א סי’ יד, שבט הלוי ח”ג סי’ קעב. אמנם בשו”ת קנין תורה ח”ו סי’ יז החמיר בזה משום אוושא מלתא.

    וכל שכן שאין בזה איסור במקרה המדובר שאתה כלל לא מדבר עם הגוי ויתכן שכלל לא יטפל בהזמנה עכשיו…
    אבל במקרה כזה אם יש חשש שמדובר ביהודים, יש לדחות את ההזמנה למחרת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל