לתרומות לחץ כאן

השכרת דירה לערבי

שאלה:

שלום רב, האם מותר לעו״ד לסייע בהשכרת דירה לערבי בעיר יהודי? (שאלתי , בין היתר, הן מבחינת לא תחנם על אף שהשוכר כבר מתגורר באותו עיר והן מבחינת הפגיעה בשכנים על אף שיש מעידים שהשוכר נורמטיבי ומתנהג כראוי וככל יהודי). השוכרים טוענים שעפ״י החוק אסור להם להמנע מלשכור לו. יתכן שאם עוה״ד יסרב, המשכירים יפנו לעו״ד אחר ועוה״ד עלול להפסיד לקוח קבוע שלו במשך עשרות שנים. בתודה ובברכה,

תשובה:

שלום וברכה,

1. מבחינת לא תחנם: המיקל להשכיר דירה לגוי בארץ ישראל יש לו על מה לסמוך. ראה מה שכתבנו בזה כאן בהרחבה.

2. מבחינת הפגיעה בשכנים: יכולים השכנים לעכב שלא להביא שכן ערבי לשכונה של יהודיים. ראה מקורות.

מקורות:

2. כתוב בשו"ע (חו"מ סי' קע"ה ס"מ) שאם מוכר או משכיר לגוי משמתינן לו עד שיקבל עליו כל אונס שבא מהגוי ע"ש. והן אמת שבשו"ע שם (סעיף מ"א) מדובר רק כשישראל אחר מוכן לקנותו או לשוכרו בדמים שנותן הגוי אבל אם אין ישראל לפניו בתנאי הגוי – מותר. ולכן אם יכול למצוא שוכר יהודי שישלם כמחיר של הגוי אסור להשכיר לגוי. ועוד נראה שגם אם אינו יכול למצוא שוכר יהודי כמחיר הגבוה שנותן הגוי, יכולים לעכב עליו, וכמו שמסיים השו"ע שם שאם הגוי רוצה להשחית נחלתו של השכנים – אסור. וכיום שיש מתיחות בין יהודיים לערבים, ויש סיבה לפחד משכנות עם ערבי, נחשב להשחתת נחלת הישראל.

וראה עוד בכנה"ג (סימן קנ"ו בהגהות הטור) שכתב ששכנים יכולים לעכב בשכנם שלא ישכיר חצרו לשכן רע וכל שכן לכותי. ועיין רד"ך (קי"ד) שאם מכר לגוי הוא בחרם שאומר שהביא ארי למיצר שלו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל