לתרומות לחץ כאן

התברר שאחד העדים בחופה היה קרוב האם צריכים לקדש שוב?

שאלה:

שלום זוג שהתחתנו לפני 15 שנה ויש להם ילדים ועכשיו מתברר שאחד העדים בקידושין היה אח של החתן, האם צריך לעשות קידושין מחדש?

תשובה:

שלום רב,

כן. צריך לעשות שוב קידושין. אח של החתן הוא כמובן עד פסול. ואני מניח שייחדו עדים בחופה, כך עושים בדרך כלל, בנוסף עצם חתימת העד על הכתובה כמוה כייחודו לעדות על הקידושין ראה עזר מקודש להגאון מבוטשאטש אבה"ע סוף סי' מב, שו"ת נאמן לישראל סי' עט, שו"ת כרם שלמה אבה"ע סי' כא. 

יחד עם זה, לא ברור שודאי הקידושין בטלו. דעת החתם סופר בסי' ק' שאם יש עדים כשרים בקהל אפשר מעיקר הדין הקידושין קיימים ע"י אותם עדים, וכבר האריכו רבים בדברי החת"ס הללו, ואין כאן המקום להאריך. אולם יש לדעת שגם לדעת החת"ס, שם הוא נשאל בדיוק בשאלה זו, האם יש צורך בקידושין מחדש לאחר שהתברר שאחד העדים היה קרוב של החתן, וכאמור, האריך להוכיח שהקידושין מתקיימים ע"י השאר שהרי היו שם בקהל עדים כשרים. אולם הלכה למעשה כתב: "מהיות טוב מה הפסד וזלזול יש אם בלט ובסתר בפני ב' עדי' כשרי' יקדש שני' ומה צורך להרעיש עולם ולמלאות ניירות וגווילים".

ומלבד זאת צריכים לדעת שיש חולקים, ולדעתם ודאי צריכים לעשות שוב פעם קידושין. 

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. האם זה לא נכנס לשאלה אחרת. אם הקידושין לא חלו הברכה לכאורה היתה ברכה לבטלה ויש לברך שוב לעומת זאת אם הקידושין כן חלו ברור שהברכה גם חלה ואין לברך. וךא ניתןגם להגיד ספק ברכות להקל ולקדש לחומרא ללא ברכה כיוון שיש כאן את החשש של כלה בלא ברכה האסורה על בעלה כנדה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל