לתרומות לחץ כאן

האם יש כוח לקנוס נהג שלא מציית לחוקי התנועה

שאלה:

שלום עצר אותי שוטר אמר לי למה דיברת בטלפון לא יודע אם ראה אותי מדבר אבל ראה אותי מחזיק במשך הנסיעה, אמרתי לו לא דברתי והתכוונתי על שעת התפיסה ,אמר לי והחזקת את הטלפון הודיתי שכן שם לי דוח 1000 שח ו8 נקודות על החזקת טלפון בשעת נסיעה שאסור אפילו בלי דיבור רציתי לדעת אמרו לי שאם אני יגש לבית המשפט ויגיד לשופט שלא דיברתי ורק החזקתי ולא סיכנתי אנשים אולי יוותר לי על הדוח יש לציין שאני באמת גם שדיברתי לא היה שום חשש סכנה והאם מצד דינא דמלכותא מותר לתת דוח על כאלה דברים תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

יש אריכות בפוסקים האם יש כוח ותוקף למדינת ישראל לחוקק חוקים ולחייב את האזרחים. אך אין חולק שחוקי התנועה יש כח למדינה לחוקק ולאכוף את החוקים על ידי קנסות. וחובת ציות על כל חוקי התנועה הינה חובה הלכתית. והמפר את חוקי התנועה עובר על תקנות הציבור, ומסכן את הרבים. ראה במקורות.

מקורות:

דעת פוסקי זמנינו על חוקי התנועה

בשו"ת שבט הלוי (חלק י סימן רצא) כתב שהחיוב לציית לחוקי התנועה אין לזה שייכות אם יש דינא דמלכותא או אין דינא דמלכותא, שהתקנות שנעשו ע"י השלטון נעשו לטובת הצבור למנוע אסונות, ואם לא היו נעשים על ידם היה חיוב עלינו לחוקק את החוקים.

בתשובות והנהגות (ח"א סימן תתנ) כתב: לכן התקנה של נהיגה כראוי וברשיון היא בצדק וביושר ולטובת הציבור וחייבין לשמור תקנות אלו, ואם הוא מזלזל בהם ויש חשש שיבוא לאבד נפשות ראוי הוא לעונש מרתיע אף מאסר, ועיין תשב"ץ (ח"ג סימן קס"ח) לאוסרו על ידי נכרים. וסיים שם: שמרן הגאון רבי יעקב קנייבסקי זצ"ל רגז מאד על אלו העוברים חוקי תנועה, שנוסדו לפיקוח נפש דציבור, ושמעתי על אחד שבא לפניו שחושש מאד שיקבל עונש חמור על שעבר על חוקי התנועה ורוצה לבקש ברכתו שיפטרו אותו, והגיב במחאה חריפה מאד, שהאמת שראוי לעונש! (אף שלא היה ניחא לו במשפטיהם).

בשו"ת עשה לך רב (ח"ז בקיצור סימן עב) כתב: אלא שרצוני להוסיף שלעבור ברמזור באור אדום, וכן כל עבירה על חוקי התנועה אין איסורם מכח החוק בלבד, אלא גם מכח הדין. ובין נהג העובר על חוקי התנועה ובין הולכי רגל, הרי עוברים הם על איסור תורה, משום ונשמרתם מאד לנפשותיכם, אם ייפגעו עקב זאת. ואם פגעו באחרים והזיקו הרי שעברו באיסור חמור יותר של פגיעה בזולת ואדם מועד לעולם. ואף אם לא גרם נזק אלא לממון בלבד עובר הוא על איסורי תורה כמבואר הכל בטור ושו"ע חו"מ סימן שע"ח, והדברים ידועים. ולכן עבירות על חוקי התנועה אסורות הם מדינא דמלכותא וגם מדין התורה.

בפתחי חושן (גניבה עמוד יד): אבל בחוקים הנוגעים לשמירה על הנפש והרכוש, כגון חוקי תנועה וכיוצא בזה, אין צריכים לדין דינא דמלכותא, וכמו שאמרו הוי מתפלל בשלומה של מלכות שאלמלא מוראה איש את רעהו חיים בלעו, ויש כח ביד כל שלטון העושה לטובת בני המדינה לחוקק חוקים ולענוש ולקנוס לכל מי שיעבור עליהם.

ובילקוט יוסף (קצוש"ע חו"מ סימן תכז) כתב: מי שיש לו מכונית עליו ליזהר שהבלמים יהיו טובים, ושההגה יהיה תקין, ויקפיד על חוקי התנועה, ולא יסע במהירות מופרזת, כדי שלא יביא עצמו ואחרים לידי סכנה. ומכונית החונה על המדרכה אם הדבר גורם להולכי רגל שירדו לכביש ולסכן את חייהם, עובר בכך על לא תשים דמים בביתך.

דינים לטובת הציבור דינם כתורה עצמה

סברא נוספת יש לחייב לציית לחוקי התנועה ע"פ דברי שו"ת חת"ס (חו"מ סימן מד) שהביא את מחלוקת הראשונים מתי שייך דינא דמלכותא דינא, וחידש החת"ס שמנהגים ונימוסים שמתקנים לטובת בני המדינה, זה אינו קשור לדין דינא דמלכותא דינא, אלא לכו"ע חייבים לשמוע למנהגים אלו, ואין לחלק בין מלכי ישראל לאומות העולם. ובהמשך דבריו הוסיף וכתב שבמנהגים אלו אילו היו באים לפנינו היינו גם כן מתקנים כן, על  כן יש לדינים אלו חומר כתורה עצמה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. יישר כח אבל מה עם זה שהשופט יכול לוותר לי האם זה מותר למרות שאני יודע שדיברתי והקנס הוא לא על דיבור אלא על החזקת טלפון בשעת נסיעה ועל זה יכול שופט לוותר

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל