לתרומות לחץ כאן

תביעה משפטית של עובד שפוטר

שאלה:

שלום רב מכון תורני מסויים העסיק אותי כעובד שלהם, בחודש הראשון הוא העביר לי את התשלום, אבל על ארבעת החודשים שלאחריו הוא לא העביר תשלום, כאשר שאלתי למה אמרו לי שאני עובד איטי מידי ועל דעת כן לא היו מקבלים אותי. דרשתי מהם לבוא עימי לדין תורה אבל הם לא מגיבים, וגם כשהצלחתי לדבר עמהם בטלפון התנערו מזה. שאלתי היא האם אני יכול לפנות לתביעה משפטית, ולתבוע: א) על ההעסקה ללא חוזה חתום, וללא תלושים וזכויות סוצייאליות המחוייבות בחוק, מה שיגרום להם נזק גדול מאוד. ב) את תשלום הכסף שחייבים לי [26000 ש"ח]. ג) פיצויים ודמי טירחה ועגמת נפש, על הצורך לילך לעו"ד ומשפט וכו'. להערכתי תיכף כשיראו מסמך מהעו"ד יחזרו בהם, אבל אני זקוק לדעת אם אכן אוכל לממש איום זה.

תשובה:

שלום וברכה,

תחילה יש להגיש תביעה בבית דין – לפתוח תיק בבית דין, והם ישלחו זימון לדיון. והיה אם יסרבו להופיע בפני בית דין שלושה פעמים, בית הדין ייתן מתן היתר לתביעה בערכאות. אסור לתבוע בבית משפט ללא מתן היתר מבית דין.

בבית דין תוכל לתבוע כל מה שתרצה, ובית דין יחליטו מה מגיע לך לפי הלכה. לרוב בית הדין לא מחייב על עסקה ללא חוזה. אבל מחייבים עבור זכויות סוציאליות שזכאי להם העובד. כמו כן מגיע לך שכר עבור החודשים בהם עבדת.

תביעה על עוגמת נפש או הוצאות משפט אין בבית דין. 

מותר לך להגיש תביעה מעו"ד כדי לעורר אותם שיתייחסו אליך, אבל אם הם ירצו להתדיין, אסור לך להמשיך את ההליך התביעה בבית משפט (למרות שהעו"ד ישכנע אותך להמשיך בבית משפט, היות ושם הוא יכול לקבל הרבה כסף….) אבל אסור לך לשמוע בקולו, ועליך לגשת לבית דין.

כל התובע בערכאות ולא בבית דין רבני, כאילו מרים יד בתורת משה ח"ו.

בהצלחה. 

מקורות:

ראה שו"ע חו"מ סימן כו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל