לתרומות לחץ כאן

גנב מעות ומסתפק האם הגזל נעשה בהיותו קטן

שאלה:

שלום הרב, מה הדין לגבי ילד שגנב (ולא זוכר האם שלקח את הממון היה מתחת לגיל 13/12 או לא כיום הבחור כבר גדול מעל גיל ה20 ורוצה לכפר עוונות לפני יום הכיפורים ) הילד לקח מדודו סכום של כמה מאות שקלים ולא זוכר את הסכום המדויק. הבחור כיום לא רוצה ללכת לדודו ולהגיד שלקח לו כסף כאשר היה קטן מכיוון שלא סומך עליו שיפיץ זאת ברבים. מה ניתן לעשות?

תשובה:

שלום וברכה,

אדם שמסתפק האם הגנבה הייתה לפני הגיעו לגיל מצוות או אח"כ – פטור מתשלום מדיני אדם. כדין איני יודע אם נתחייבתי ואין השני תובעו שפטור לגמרי.

אמנם גם קטן שגנב ראוי שיפצה במשהו כדי לצאת ידי שמים, ואם יש לו חשש שהדבר יתפרסם אינו חייב לצאת ידי שמים. אך ניתן לשלם בערמה, לתת לו כסף מבלי שידע שזה עבור הגנבה, או להכניס לו כסף לחשבון. ונחשב להשבה מעולה.

בהצלחה.

 

מקורות:

קטן שגזל ואין הגזלה תחת ידו פטור מתשלום, אך ראוי שיפצה בשהו כדי לצאת ידי שמים – ראה שו"ע חו"מ סימן שמט ובפת"ש שם. 

אדם שמסתפק האם הגנבה שגנב היה לפני בר מצווה או אחר בר מצווה נראה שפטור מהשבת הגזל וראיה לכך מדברי השו"ע חו"מ סימן שדמ סעיף ד, גבי שומר שמסתפק האם הבהמה מתה בזמן שהייתה שאולה או בזמן שהייתה שכורה, שלמ"ד ששומר משעת פשיעה מתחייב נחשב לאיני יודע אם נתחייבתי. הרי לנו שאם הספק מתי היה אם בזמן חיוב או שלא בזמן חיוב נחשב לאיני יודע אם נתחייבתי – ופטור. והחולקים שם שחייב סוברים ששומר משעת משיכה מתחייב, אבל למ"ד משעת פשיעה לכו"ע פטור. ראה קצות שם באורך. ובנזקים חייב על שעת הנזק ואם מסתפק מתי נשעה הנזק – פטור.

עוד יש להאריך בנער בר מצווה שגזל או הזיק ולא ידוע אם הביא שתי שערות האם חייב לשלם, ויש הרבה מה להאריך בזה.

להשיב ליד הבעלים ללא ידיעה שאלו עבור המעות הגזולות, נחשב להשבה, כיון שרואה את המעות ושומרם אצלו – כן מוכח מדברי השו"ע חו"מ סימן שנה סעיף א. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל