לתרומות לחץ כאן

מזוזה בחדר שירות שאין בו ד' על ד' אמות

שאלה:

יש לנו מרפסת שירות שהיא פחות מד' אמות על ד' אמות שהכניסה אליה היא מהמטבח. האם היא צריכה מזוזה? אני שואל בגלל הרע"א בגשו"ע שאומר שמצד עצמה אינה חייבת אך אם היא המשך של חדר גדול צריכה היות ולא גרע מאילו לא היתה בכלל

תשובה:

שלום וברכה,

אכן, דעת החמודי דניאל הובא בפתחי תשובה בסי' רפו ס"ק יא שצריך מזוזה כיון שחדר זה ראוי לתשמישו גם כשאין בו ד' על ד', וראה עוד שו"ת מהר"ם שיק סי' רפז, ושו"ת מהרש"ם ח"א סי' עא אבל כיון שיש חולקים, ראה מנחת פתים שם, נהגו לקובעה ללא ברכה.

אגב, אין לזה קשר עם דברי רעק"א שהזכרת, דבריו אמורים גם באופן שאינו ראוי לתשמישו, עצם חיבורו לחדר הגדול מחייב מזוזה – ולימין הנכנס ממנו לחדר הגדול, כאן שהוא ראוי לתשמישו, הוא חייב מזוזה מצד עצמו לימין הנכנס לחדר הקטן.

יום טוב.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תמחלו לי נא, אך ב' שאלות הבהרה:

    א. החמודי דניאל מדבר במפרסת ובית שער וגינה, שהשימוש שלהם אינו שימוש של בית, אבל בחדר שירות שזה חלק מהבית לכאורה בזה גם הוא מודה שצריך ד' על ד' לא כן?
    ב. אם לדברי כת"ר שליט"א דברי החמודי דניאל אינם מוסכמים, איך אפשר לדעת היכן לקבוע את המזוזה, הרי לרע"א הוא בצד הנכנס למטבח, ולחמודי דניאל הוא לצד הנכנס לחדר שירות?

  2. 1. לאו דוקא, גם חדר שירות מעצם מהותו לא צריך להיות ד' על ד', הוא לא מיועד לשינה או אכילה…
    2. הסברתי, שאין הכרח שרעק"א חלק באופן זה על החמודי דניאל, כך שנכון שלדעת החולקים על החמודי דניאל עדיין קיימת סברת הגרעק"א, אבל עדיין החמודי דניאל במקרה זה חזק יותר לדינא, כי אולי רעק"א מודה לו, ולכן יש לקבוע לימין הנכנס לחדר השירות אבל בלא ברכה, כך נלע"ד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל