לתרומות לחץ כאן

האם להסתיר מחלה או לספר לאחרים?

שאלה:

האם ישנו מקור ביהדות, שלא לספר לאחרים על מחלה שמקננת בגופו, כדי שלא לתת אחיזה למזיקין, על ידי שמדברים על המחלה?

תשובה:

שלום וברכה

גדולי ישראל כמו הגר"ח קנייבסקי ועוד מורים הרבה פעמים להמנע מלספר על מחלה קשה לאחרים, כי בכך שהדבר נודע ברבים צריך נס גדול יותר כדי להוושע, שהרי כאשר הדבר אינו ידוע הנס אינו גלוי, ולזכות לנס גלוי צריך יותר זכויות.

אבל חשוב מאוד מאוד לדעת! שהרבה מאוד פעמים הסוד הזה הורס את הבית ומחמיר את המחלה וגורם לקשיים נפשיים שקשה מאוד להתמודד איתם…

ואסביר: כאשר ילד מרגיש שההורים הולכים ולא יודע להיכן ויש צל כבד של סוד בבית, הוא מאבד לגמרי את הבטחון, נכנס לחרדות נפשיות שאולי ברגע הראשון קשה לזהותן, אבל כאשר מזהים אותן כבר קשה לטפל… הוא מדמיין דברים חמורים ואין יכולת לטפל ולהרגיע ולהשרות בטחון, כי הוא בעצם לא אמור לדעת כלום… עצם קיום הסוד מקשה מאוד על התנהלות הכללית בבית, כי כשאנשים לא יודעים על המחלה הם גם לא יודעים שצריך לעזור… אצלי בבית היה פעם סיפור, של ילדה חברה של בתי שהגיעה הביתה ובאיזה שהוא שלב התחילה לבקש לחם! ילדים מבקשים ממתקים לא לחם! לאט לאט התחלנו להבין שיש מחלה בבית ההורים לא נמצאים והילדים מוזנחים… דבר כזה יכול להיות פגיעה לכל החיים.

קיום הסוד מקשה גם על החולה, הוא זקוק לתמיכה גם אם אינו מודע לכך, חז"ל אמרו דאגה בלב איש ישיחנה, אצל ההתמודדות עם הסוד מקשה על החיים, ובשלב כזה שאדם לוחם במחלה אין כל טעם לפתוח לו חזית נוספת של הסתרה.

לכן ההוראה הזו מאוד מוגבלת והיא בתנאים מסויימים מאוד ולדעתי אינה הוראה לרבים. כדאי להתייעץ בזה עם יהודי חכם וכל מקרה לגופו.

רפואה שלמה וכל הברכות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל