לתרומות לחץ כאן

ביטול שכירות דירת נופש

שאלה:

שכרנו דירה לשבת עבור ההורים וקיבלנו מפתח ולאחר מכן נולד להורינו נכד ואינם רוצים ליסוע לשבת האם צריך לשלם את השכירות יש לציין שהמשכיר לא הפסיד שוכר אחר בגללנו תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

מסירת מפתח לא נחשב חזקה לקניין. אלא צריך קניין של כסף, שטר או חזקה. ולכן אם השוכר הכניס חלק קטן מהכסף – דמי מקדמה – או שחתמו על שטר, או שכבר נכנס השוכר לדירה, נחשב קניין וחייב השוכר לשלם את כל תשלום השכירות. ואם לא היה קניין על השכירות, נחשב לדיבור, ואסור לבטל סיכום של דיבור משום מחוסרי אמנה, אבל אין חובת תשלומים על כך. 

אין הבדל אם המשכיר היה יכול למצוא שוכר חילופי או לא, אם היה קניין חייב לשלם גם אם לא היה לו שוכר אחר. ואם לא היה קניין פטור גם אם היה יכול להשיג שוכר אחר.

בהצלחה.

מקורות:

קניין של שכירות קרקע שווה לקניין של מכירת קרקע – ראה שו"ע חו"מ סימן שטו סעיף א.

מסירת מפתח לא קונה בקרקע, אלא נחשב שנותן לו רשות להחזיק בקרקע – ראה שו"ע סימן קצב סעיף ב, ובסמ"ע שם. ודלא כדעת הרשב"ם שמסירת מפתח נחשב לקניין.

אם היה קניין חייב לשלם כיון שקנה את שכירות הבית, ולכן גם אם השוכר לא היה מוצא שוכר חילופי חייב לשלם. ואם לא היה קניין ובגלל הביטול שלו הפסיד שוכר אחר – דינו כמבטל כיסו של חברו שפטור מדיני אדם וחייב בדיני שמים. 

הצטרף לדיון

10 תגובות

  1. על מחוסרי אמנה אין חובת תשלומי, אך ראוי לפצות קצת כדי שהלה יימחל.
    אם השתנו הנסיבות או שהביטול הגיע מצד ההורים ולא מצד המזמין, אין איסור של מחוסרי אמנה ופטור לגמרי.

  2. יש חילוק בין ביטול של פועל לביטול של דירה או כלים, רק בפועל חייב לשלם לו על שהפסידו עבודה במקום אחר, ואילו בקרקע או מטלטלים פטור. לדעת הקצות סימן שלג משום ששבת חייב רק באדם שהזיק אדם ולא באדם שהזיק כלים. ואין שבת בכלים. הנתיבות ביאר שזה תקנת השוק לשלם לפועל על הפסדו במקום אחר, ולפ"ז התקנה נאמרה רק בפועל ולא בדבר אחר.

  3. שטר קונה. כתיבה במייל נחשב כשטר בכתב ידו, כיון שניתן לאמת שזה הגיע ממנו, ולכאורה זה יועיל לקניין שטר.

  4. לא הבנתי היכן אתה רואה סתירה, בתשובה הנוכחית כתוב שחתימת שטר מהווה קניין שטר ומחייב את השכירות. ובתשובה של הקישור כתבנו שכתיבת מייל או וואצאפ' לא מהווה שטר ולכן אין קניין, ואם היה לזה דין שטר היה מועיל לקניין אבל כיון שאין כאן דיני שטר אין כאן קניין.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל