לתרומות לחץ כאן

יצירה מוזמנת למי שייכת?

שאלה:

אני מאיירת פרילנסרית איירתי למישהי קומיקס לעלון בתשלום עפ"י תכנון שניתן לי ולא סוכם כלום בקשר לזכויות יוצרים.. כעת אני מעוניינת להוציא מכל העמודים ספר קומיקס האם זה אפשרי? האם אני צריכה לבקש את הסכמת המזמינה, או שאין לה צד בעניין כלל?

תשובה:

שלום וברכה,

בעובד ומעביד שהעובד עושה עבודות עבור בעל הבית הן לפי הלכה והן לפי חוק זכויות יוצרים העבודה שייכת למעסיק. ולכן אסור למאייר להוציא את כל הציורים, אלא בהסכמת המעסיק.

כאשר העובד הוא עצמאי, וניגש אליו בעל העיתון שיעשה לו עבודות, נחשב שמוכר לו זכות לפרסם את העבודה, אבל זכויות היוצרים שייך לעובד העצמאי. והוא זה שיכול להוציא ספק מכל הפרקים שעשה עבור העיתון.

בהצלחה.

מקורות:

לפי הלכה המעביד קונה את מלאכת הפועל שאליה הוא נשכר.

לפי החוק ראה כאן. https://www.lawforums.co.il/SingleMessage.aspx?mode=search&MessageID=1301786

וכן כתוב בספר עמק המשפט חלק ד’ לרב יעקב אברהם כהן דיני זכויות יוצרים ע’ רנו, וז”ל …בסופר שפרסם במשך תקופה סיפור בהמשכים בעיתון, וכעבור זמן רוצה לקבצם עלי ספר, ולהדפיס ספר הכולל את הסיפור בשלמותו…שבכון זה נראה פשוט שזכות הדפסת הספר שייכת לסופר או לכותב ולא לבעל העיתון, והאף אמנם שבעל העתון שילם על המוצר, מ”מ הוא שילם לו רק על “הזכויות לפרסם את הסיפור בעיתון” אבל שאר הזכויות ביצירה שייכות עדיין ליוצר ולמחבר, ובאמת שכן עמא דבר, ורבים הם הסופרים והעיתונאים שמחברים ספר המבוסס על כתבותיהם השבועיות בעיתון, וכך שמעתי גם מהמתעסקים בתחום. עכ”ל.
ובהמשך רוצה רוצה לומר שאפי’ ביחסי עובד ומעביד נשארת זכות הדפסת הספר בידי הסופר עיינו שם.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. שלום, עיינתי שם בחוק (שתשובת העו"ד) וכך כתוב שם אולם במגבלה אחת יחסי עובד ומעביד.
    כאשר מדובר בעצמאי, פרילנסרית מובא בקטע אחר בתשובה לשאלה "זכויות של מפתח קורסים"
    וזה הלשון.
    זכות היוצרים ביצירה מוזמנת, כלומר יצירה שנוצרה בהזמנה ולא ביחסי עובד מעביד, היא של היוצר, אלא אם הוסכם אחרת בין הצדדים במפורש או במשתמע.
    וכן כתוב בספר עמק המשפט חלק ד' לרב יעקב אברהם כהן דיני זכויות יוצרים ע' רנו, וז"ל …בסופר שפרסם במשך תקופה סיפור בהמשכים בעיתון, וכעבור זמן רוצה לקבצם עלי ספר, ולהדפיס ספר הכולל את הסיפור בשלמותו…שבכון זה נראה פשוט שזכות הדפסת הספר שייכת לסופר או לכותב ולא לבעל העיתון, והאף אמנם שבעל העתון שילם על המוצר, מ"מ הוא שילם לו רק על "הזכויות לפרסם את הסיפור בעיתון" אבל שאר הזכויות ביצירה שייכות עדיין ליוצר ולמחבר, ובאמת שכן עמא דבר, ורבים הם הסופרים והעיתונאים שמחברים ספר המבוסס על כתבותיהם השבועיות בעיתון, וכך שמעתי גם מהמתעסקים בתחום. עכ"ל.
    ובהמשך רוצה רוצה לומר שאפי' ביחסי עובד ומעביד נשארת זכות הדפסת הספר בידי הסופר עיינו שם.

  2. הפניתי גם לאתר הנ"ל את השאלה הבאה האם יש הבדל בין שכיר לבין עצמאי לגבי הבעלות על היצירה, והתשובה שלהם היתה במשפט הישראלי המעסיק הוא הבעלים של היצירה שנוצרה ע"י עובדו במהלך ולצורך העבודה, כשמדובר על פרילנסר, זכויות היוצרים שייכת לפרילנסר אלא אם הוסכם אחרת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל