לתרומות לחץ כאן

שהחיינו ומעשר מכספי ירושה

שאלה:

קבלנו מתנה של סכום גדול מירושה של קרוב משפחה א. האם חייבים מעיקר הדין לתת מעשר ב. האם צריך לברך שהחיינו/הטוב והמטיב אם כן עד מתי מותר לברך מכיון שכבר עבר כמה ימים

תשובה:

שלום וברכה

מעשר כספים נוהג גם בכסף שבא בירושה, ולכן כל מה שאתם נוהגים ביחס לכספי המשכורת נוהג גם לגבי ממון זה.

אם מדובר בסכום גדול ויש לכם ילדים בבית, ניתן לעשות כך: הרי ניתן לחתן ילדים מכספי מעשר, האב לא חייב לדאוג לעתיד בניו מרכושו שלו והכנסת כלה היא מצוה חשובה בפרט כשמדובר בבני ביתו. אלא שלא ניתן כבר היום לשמור כספי מעשר בבית ללא מצוה כדי לחתן בהם ילדים… אבל כן ניתן להפקיד את הסכום הזה בגמ"ח נאמן המשמש להלוואת כספים, ובבוא היום לתת לילדים לנישואיהם, ראה בענין זה אהבת חסד לחפץ חיים ח"ב פרק יח. כמובן שבמקרה כזה יהיה מותר להשתמש בזה בזמנו, רק אם בשעת ההתחייבות למחותנים לתת סך מסויים, יהיה בדעתכם לקיים את החיוב ממעות המעשר, אבל אם התחייבתם סתם, אין לתת ממעשר כי זה בגדר "פורע חובו ממעשר".

לגבי הברכה: אף שאכן בשו”ע סי’ רכג סעי’ א הובא לברך על ירושה [שהחיינו ביורש יחידי והטוב והמטיב כשיש כמה אחים], רבים נהגו להמנע מברכה זו מפני פחיתות כבוד הנפטר, ראה נימוקי או”ח שם, וראה תשובות והנהגות ח”ב סי’ קא שמנהג העולם שלא לברך, ובצירוף שיטת ההלכות קטנות שברכה זו נאמרת רק כאשר בעת הפטירה מתגלה ליורש רכוש שלא ידע ממנו בחיי אביו, אבל אם ידע כבר בחיי האב למה יש לצפות, סבר ההלכות קטנות שלא מברכים.

בשורות טובות ושירבו שמחות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל