לתרומות לחץ כאן

קדמות העולם – אבולוציה ביהדות

שאלה:

אדם שמאמין שהעולם נברא ע"י בורא למטרה ותכלית כלשהוא אלא שהמאובנים גרמו לו להאמין שסיפור בראשית לא התרחש לפני 5779 שנה אלא לפני כמה מלארדים שנה. האם זה סותר במשהו או מפריע לאמונה? האם גיל העולם הוא כ"כ קריטי שנכנה אדם שכזה בתור כופר ואפיקורס על כל המשתמע מכך?

תשובה:

שלום וברכה

לא בהכרח שאדם כזה הוא כופר, היו מגדולי ישראל שהאמינו ששישה ימים אלו שש תקופות ולא ימים של 24 שעות, אבל למעשה אין בכך כל צורך, ומאובנים אינם הוכחה לכלום, ואסביר:

למעשה שתי תשובות בדבר:

א. ההנחה שמציאות של מאובנים כאלו ואחרים מוכיחה אבולוציה – עולם קדום הרבה יותר, היא מופרכת לגמרי, שכן גם היום יש יצורים מתוחכמים כמו האדם ויצורים “פרימיטיביים” כמו רכיכות למיניהם ושלל יצורים חד תאיים. גם בין בעלי החיים עצמם יש מגוון עצום של סוגים בעלי רמת “מפותחות” שונה. כך שבהחלט יתכן שהיו יצורים מסוגים שונים שנכחדו ואין לכך קשר לאבולוציה. אדרבה, ההיפך הוא הנכון, אי מציאת מאובנים בסדר הגיוני רציף וכרונולוגי מוכיחה שלא היתה אבולוציה, ובענין זה אכן יש חסר עצום, ולכן רוב המדענים העוסקים בתחום התנערו מזמן מתאוריה זו, רק בבתי הספר היסודיים היא משום מה עדיין מככבת בתוכניות הלימודים… לשר החינוך הפתרונים… אגב, הרחבה רבה בענין תוכל למצוא בספר בשם בראשית של פרופ’ נתן אביעזר.

המאובנים לכשלעצמם אינם מוכיחים קדמות לעולם, הסיבה שהמדענים מתייחסים לעולם כקדום כל כך מחמתם, היא רק בגלל האבולוציה, כלומר מניחים שהם נבראו מעצמם קטנים צעירים בלתי מפותחים וכו', וממילא עושים חשבון כמה זמן לוקח לדבר כזה לקרות מעצמו. למשל שכבת סלע, אם מניחים שהיא נעשית מעצמה מחול שמתגבש, זה אכן יקח כך וכך שנים, אבל אם יש בורא שלכתחילה בורא סלע, או חיות כאלו ואחרות, בגיל כזה או אחר, אין סיבה לחשוב על עולם קדום יותר.

ב. חשוב להדגיש שהאבולוציה לכשלעצמה אינה בהכרח סותרת את האמונה בה’ ובבריאה, היו אגב מגדולי ישראל [אמנם מועטים] שהאמינו באבולוציה. הראי”ה קוק אף אמר שתאוריה כזו מתיישבת לו יותר עם התפיסה הקבלית של השתלשלות העולמות. אבל כאן בא האבל הגדול, אבולוציה מכוונת [אולי!!!] כן, אבל לא דרווניזם, שעיקרו השתוללות חסרת מעצורים של הטבע בלי יד בוראת ומכוונת, זה לא, ושום מאובן לא יוכיח גם כזו תאוריה!

יתר על כן, תאוריה זו שהיא הכפרנית שבענין, היא משוללת הגיון לחלוטין, שכן מבחינה סטטיסטית על כל בריאה הגיונית היו צריכים להיות מליוני “תאונות עבודה” יצורים מבחילים למראה חסרי פשר ללא תפקוד מתאים והגיוני, ובפועל העולם מדהים בשלל צורותיו, בהתאמה המדהימה של כל מין לסביבתו, בתנאי החיים והמחייה המתאימים לגידולו ובעיקר בתיחכום, שלו, רק העין שלנו משוכללת יותר מכל מחשב ומכל מצלמה בעולם, וכו’ וכו’. מי שמסוגל לחשוב שדבר כזה נעשה באופן מיקרי בתהליך אבולציוני ללא יד מכוונת הוא פשוט הוזה!!

בהצלחה רבה

אגב אני לא מתמחה בענין זה, אלו הם דברים פשוטים על קצה המזלג, יש כיוןם אירגונים שמארגנים שבתות אירוח עם הרצאות מדהימות בהיקפן בכל הנושאים האלו, תוכל לפנות לערכים באתר האינטרנט שלהם ולשמוע מה יש להם להציע לך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל