לתרומות לחץ כאן

ביטול הזמנת צימר לפני חתימה ותשלום

שאלה:

סגרנו בטלפון עם בעלת צימר לנופש, עדיין לא נמסרו פרטי כרטיס אשראי, בינתיים התברר שהמקום קטן מדי גם שהמקום לא מספיק מטופח לטעמנו, האם יש קפידה לבטל את העסקה שלא נחתמה רק סוכמה בע"פ. מדובר ב'עונה' כך שכמעט ולא יתכן שלא יימצאו שוכרים.

תשובה:

שלום וברכה,

סיכום בדיבור בלבד ללא קניין לא מחייב כספית. אך אסור לחזור ולבטל אחר שסוכם סופית משום מחוסרי אמנה. אם התחדש ידיעה שלא ידע מתחילה ולא יכל להגיע לידיעה הזו מתחילה, יש להקל ולחזור ולבטל את דיבורו, ואין בזה איסור מחוסרי אמנה. ומדת חסידות שלא יחזור מדיבורו לעולם.

בהצלחה. 

מקורות:

סיכום בדיבור אין בזה קניין ולא אינו חייב לשלם כאשר לא נעשה קניין. יש שנוטים לומר שבהשכרת צימרים לתקופות קצרות אם סיכם בעל פה נחשב לקניין סיטומתא. וקשה לומר שיש קניין סיטומתא א. יש הסוברים שאין קניין סיטומתא בדיבור. ב. אין מנהג שסומכים על דיבור. ואדרבה רבים הם האנשים שמצידם דיבור לא רואים כהתחייבות עד שיעבירו חלק מהכסף, או שיחתמו על חוזה. ולכן סיכום בדיבור לא מחייב כסף.

אמנם חל איסור של מחוסרי אמנה בסיכום בדיבור – ראה שו"ע חו"מ סימן רד. אך אם התחדש ידיעה שלא יכל לצפות מראש נחשב לתרי תרעי, ונחלקו הראשונים בתרי תרעי האם שייך בו איסור מחוסרי אמנה. הרמ"א אוסר. אמנם הקצות סימן רכא והחת"ס בתשובותיו סוברים שאין איסור. ובערוך השולחן כתב שמצד הדין מותר, אך ראוי להחמיר בזה. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל