לתרומות לחץ כאן

תכלת בציצית – יוהרה?

שאלה:

שלום לרבנים האם מי שלובש ציצית תכלת בחוץ עובר על יוהרא כיון שגדולי ישראל לא חששו לכך והוא חושש? תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

אין זו יוהרה, הנושא ידוע, רבים לובשים, ולא נראה לי שאי מי יכבד יותר אדם שלובש תכלת, היום זו יותר השתייכות קהילתית בדרך כלל, ואין בזה דרך גאווה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. השאלה שיכולה להשאל מעבר לחשש היוהרה זה האם לדעת אלו שאינם לובשים – זה ככל הנראה לא בגלל שהם "לא חוששים" אלא שאיננו יודעים שזוהי אכן התכלת. אין על זה מסורה. ומה יכולה להיות הבעיה? אם לא יועיל לא יזיק? אלא שבעצם כן! במידה וזה לא תכלת, זה יכול להיות "קלא אילנא" וידועים דברי חז"ל בנושא כך שיתכן בהחלט ש"שב ואל תעשה עדיף".

  2. אין כל כך חשש בקלא אילן, כיון שהאיסור בזה הוא רק כאשר המטרה היא להטעות, מי שבטעות לבש קלא אילן לא עבר איסור. לדעתי הסיבה היא היא יותר השקפתית, מה שלא בטוח אצלנו במאת האחוזים אנחנו לא מחדשים מה שלא היה בימי הראשונים, אם נתחיל לחדש מי יודע לאן נגיע.

  3. אינני מתייחס כלל לעניין של תכלת (ובמיוחד שזה נושא שגדולי הדור אפי' לא ראו מקום להתייחס אליו ברצינות).
    מ"מ לעצם הטענה של "לא יועיל לא יזיק" ענה החזו"א לסטייפלער שהוא זוכר שבקוסבא (עיירת מגוריו) הסתובב משוגע אחד עם מסגרת של משקפיים ללא עדשות, וכששאלהו מה ראה על ככה ענה "לא יועיל לא יזיק".
    וד"ל.

  4. רבי יהודה היקר התפלאתי טובא על דבריך… מדובר כאן על מצוה ויש כאן מו"מ הלכתי מסועף בראיות אם כן או לא, ומה היחס שלנו לנושא אם זה מוגדר כספק, ואם כן האם זה מחייב וכו' וכו', אל תוציא את עצמך מהנושא בצורה שכזו…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל