לתרומות לחץ כאן

הסרת מזוזה בבית שלא יגורו בו בתקופה הקרובה

שאלה:

שלום, אני גר במתחם ששייך לישיבה.כעת אני עובר מהמתחם ובמקומי לא ייכנס אף אחד לדירה שלי, אלא שהשכן מלמעלה מתכנן להרחיב את דירתו.לא אני ולא השכן שיתרחב לא בעלי המקום והדירות הן מושאלות בידינו לתקופת העבודה בישיבה.האם אני חייב להשאיר את המזוזות בדירה, כאשר עוד לא ברור אם יאשרו להשכן להרחיב אם לאו?

תשובה:

שלום וברכה

גם באופן זה שהבית עתיד להשאר תקופה מסויימת ריק – אסור להוציא את המזוזות [אלא שמותר להחליפן בפשוטות יותר ובלבד שיהיו כשרות].

מקורות:

ראה שו"ת שאילת יעב"ץח"ב סי' קיז-קיט, שכיון שעדיין הבית בבעלות יהודית ובעתיד מן הסתם יגורו שם, לא הפקעה המצוה לגמרי ואסור לקחת, וע"ע שו"ת משיב דבר ח"ב סי' פב לגבי בית שיהיה סגור ללא שימוש כמה חודשים. אמנם בפרי מגדים או"ח סי' טו משב"ז ס"ק ב כתב שאם עוזבים את הבית ולא יגורו שם יותר מותר להוציא את המזוזות, אבל מן הסתם כוונתו באופן שלא יגורו בו לעולם, כאן מן הסתם יגורו, או השכן או עובד אחר, אם לא עכשיו בעוד שנה… וכ"כ להחמיר על פי סברא זו בשו"ת משנה הלכות ח"ז סי' קצא. אמנם ראה שו"ת יביע אומר ח"ג יו"ד סי' יח שנראה שמיקל בזה במקרה דומה לשלך.

ולכאורה גם כשלא נראה שיגורו כאן יש לדון שזה  תלוי בטעם האיסור, אם הוא משום שמזיקים נכנסים לדירה ויזיקו מי שיגור אחריו, אין לחוש כשלא באים אחריו, אבל לפי השאילתות פ' שלח שהוא בזיון למזוזה לכאורה יש להחמיר [אמנם לטעם זה אפשר שאם קובעה בבית אחר אין בזיון], וכן לטעם הריטב"א ב"מ קב א שהוא משום שבאה שכינה לבית ואין לסלקה חלילה יש להחמיר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל