לתרומות לחץ כאן

צוות של ישיבה שהתחלף ולישיבה יש חובות מהעבר

שאלה:

בס"ד שלום הייתי ר"ם בישיבה בלונודון הרבה שנים, עזבתי את המשרה אחר שלא שלמו לצוות זמן רב ולא יכולתי להמשיך ככה. חוץ מזה היה לי כסף (סך של 3,800 פונט) מונח אצלם עבורי לחיסכון, ופשוט לקחו זאת (הם מודים על זה). תבעתי מהם כמה וכמה פעמים ולא נתנו לי. עכשיו אמרתי להם שאם לא יחזור לי הכסף אזי אלך לבית דין, על זה ענו לי שהוועד הישן עזבו, ובמקומם יש וועד חדש שהתנו שאין להם שום אחריות מהחובות שקדמו להם. רציתי לשאול אם יש לי משהו לעשות? תודה

תשובה:

שלום וברכה,

התביעה שלך מול הישיבה. הישיבה חייבת לך משכורות עבור עבודתך. והישיבה חייבת לך את הכסף שלוו ממך. ולכן לא משנה מי עומד בראשות הישיבה, הישיבה משועבדת לשלם את כל חובותיה. ויש לגבות מנכסי הישיבה את כל זכויות העובדים. וכאשר נכנס מנהל חדש או ראש ישיבה חדש, נכנס לכל זכויות וחובות הישיבה. ולכן יש לתבוע את הוועד החדש של הישיבה עבור כל החובות שהותיר הועד הישן.

ולכן אתה יכול לתבוע את הוועד החדש לדין תורה, ולכאורה לא תועיל ההתחמקות של החלפת וועד, ולהיפטר מתשלומים.

בהצלחה.

מקורות:

הוועד החדש של הישיבה דינו כיורש שירש את נכסי אביו, הניח אביו חובות לאחרים שחייב לשלם את חובות אביו וכמבואר בשולחן ערוך חושן משפט הלכות גביית חוב מהיתומים סימן קז סעיף א: מצוה על היורשים לפרוע חוב אביהם, וכופים אותם בכך כמו שכופים את אביהם. במה דברים אמורים, כשהניח קרקעות. אבל אם לא הניח אלא מטלטלים, אין כופין אותם לפרוע חוב אביהם מהם, אבל מצוה עליהם לפרוע חוב אביהם מהם, זהו מן הדין. אבל הגאונים תקנו שיהא בעל חוב גובה מהיורשים מטלטלים שהניח אביהם; הילכך כופין אותם לפרוע חובות אביהם, אפילו הוא מלוה על פה, אף מהמטלטלים שהניח אביהם, אפילו קנאם הלוה אחר שלוה ולא כתב: דאיקני, (ע"ל סי' קי"א) דיורש במקום אביו קאי. וכן חייבים לפרוע חוב אביהם ממלוה שהיתה לאביהם ביד אחרים, בין גבו קרקע בין גבו מעות. ואם ירשו קרקע ומטלטלים, ואין מפורש בשטר שיגבה מטלטלי בין בחייו בין במותו, והיורשים רוצים להגבות לבעל חוב קרקע, והוא רוצה לגבות מטלטלים, הדין עם היורשים. אבל אם לא ירשו כלום מאביהם, אין חייבים לפרוע חוב אביהם, ואפילו מצוה ליכא. הגה: ירש קצת נכסים, אין צריך לפרוע רק מה שירש (ריב"ש סימן תע"ח). ואם אומר: איני יורש ואיני משלם עיין לקמן סוף סימן רע"ח אם שומעין לו.

נחלקו הפוסקים ביורש שירש נכסי אביו והיה חייב האב חובות לאחרים, האם יש על היורשים שיעבוד הגוף לשלם את חובות אביהם. או שיש עליהם רק שיעבוד נכסים, כיון שהם לא לוו. ואכמ"ל. אמנם במקרה דנן הישיבה חייבת ולא המנהל, והישיבה קיימת כבעבר, ויותר יש לחייב כאן מאדם שנפטר והניח נכסים, כיון שעל הישיבה לשלם את הממון של העובדים. והראש ישיבה הוא הגזבר שממונה מטעם הישיבה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל