לתרומות לחץ כאן

תלמיד שהצהיר את עצמו כחייל וקיבל הנחה

שאלה:

שלום. במסלול ההסדר לומדים שנה וחצי ואז מתגייסים לשנה וחמישה חודשים ואחר כך חוזרים לשנתיים לישיבה. כשנתיים וחצי שהם בישיבה, הם על תקן חיילים דבר המקנה זכויות וחובות מעטות. חייל שבדיוק סיים את השנה וחמש שבצבא וחזר לישיבה הלך לאיזה מקום שעולה לחיילים פחות, נשאל איפה הוא משרת. הוא השיב את שם היחידה בטעות (הוא הרי כבר חזר לצבא) ואמרו לו שאינו צריך לשלם. אחר כך נזכר שהוא כבר לא חייל אלא בישיבה (בתוך המסלול), מה עליו לעשות?

תשובה:

שלום וברכה,

התשובה לזה תלוי בהסכם שיש לתלמיד. אם תלמיד ישיבת הסדר זכאי הנחה רק בזמן שמשרת בפועל, א"כ אסור לו להצהיר שמשרת כאשר אינו משרת. ואם התלמיד זכאי להנחה גם בזמן שאינו משרת בפועל, וההנחה שייכת לחייל גם בזמן שלומד בישיבה מותר לו לדרוש הנחה, כפי שזכאי על פי חוק.

אם לא זכאי להנחה ובטעות הצהיר שמשרת בצבא וקיבל הנחה, עליו להסדיר את התשלום, כיון שלא שילם תשלום מלא. אלא שיש לבחון את הדברים: אם ההנחה שקיבל הוא על חשבון העסק שקיבל את ההנחה. למשל: מוזיאון שמזכה חיילים בהנחה, ולא מקבל סבסוד מהמדינה עבור ההנחה שנתן לחייל, עליו להשלים את התשלום למוזיאון. אבל אם רכש כרטיס נסיעה של סטודנט מחברת אגד, וחברת אגד מקבלת את ההפרש מהמדיה, לא שייך לשלם לאגד, כיון שלא גזל מאגד, אלא גזל מהמדינה.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל