לתרומות לחץ כאן

מזוזה בחדר מדרגות

שאלה:

אף שהתייחסתם לזה בהרחבה במאמר משנת תשע"ב ברצוני לחדד למצב שנמצא אצלנו.כי לא ברור לנו מקום קביעת המזוזה. אנו גרים בבניין שמתחתיו 2 מפלסי חניה עם כניסות למבואה של קומת מחסנים ומעליות ודלתות בכל מפלס לחדר מדרגות. זהו בניין קומות חדר המדרגות מוליך לכל הקומות, בכל קומה יוצאים מחדר המדרגות למבואה שלפני הדירות ברוחב1.80 על 4 מטר במבואה דלתות לדירות ודלתות לשתי מעליות. לבנייןנכנסים ממפלסי החניות 1- ו2- וכן מקומה 0 בשתי דלתות. שאלתנו היא היכן למקם את המזוזות ועל מה לברך… ועוד שאלה/הערה מדוע חדר מדרגות חייב במזוזה הרי אין בו 4 על4?

תשובה:

שלום וברכה

הכלל הוא שבית שער שדרכו נכנסים לבית, לדעת רבים מהפוסקים חייב בכך גם אם אינו ארבע אמות על ארבע אמות, ראה שו”ע סי’ רפו ובהגה’ רבי עקיבא איגר שם. אלא שבאופן זה קובעים את המזוזה ללא ברכה ראה שו”ת מהרש”ם ח”ג סי’ קנד. כמו כן יש שסוברים שמקום שמקום שיש בו כדי לרבע ארבע אמות, כלומר אמנם הרוחב פחות מארבע אמות אבל האורך הרבה יותר כמו במקרה שציינת, גם הוא חייב מזוזה, ממילא זו גם סיבה לחיוב בלי ברכה.

על עיקר חיובו של בית שער ראה שו"ע סי' רפו, וראה שו"ת ארץ צבי ח"א סי' צ שטען שהחיוב הוא מדאורייתא, כמו שערי עיירות, וע"ע שפת אמת יומא יא א, אמנם בבאר שבע סוטה מג א נקט שהחיוב מדרבנן, אבל עכ"פ יש חיוב.

קשה לי לצייר לנגד עיני בדיוק את כל המבואות ותכליתן, אבל על פניו יש חיוב מזוזה בכל הפתחים אבל ללא ברכה בפרט שאין פתח ישיר לבית אלא זה עובר ממבואה למבואה, ראה קיצור שו"ע יא טז.

אם יש לכם פתח כל שהוא המוביל למבואה שיש בה ארבע אמות והיא מובילה ישירות לבית בלי הפסק מבואה ביניהם, שם יש לברך.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה אך לא קיבלתי תשובה באיזה צד לקבוע את המזוזה האם בכניסה מהמדרגות למבואה שלפני הדירות או הפוךלכיוון חדר המדרגות והאם יש הבדל בין הכניסה מהלובי שבקומה 0 למדרגות לבין קומות אחרות… וגם לשאלה איך בכלל חדר מדרגות שמטבעו כל מדרגה ומדרגה במפלס אחר חייב במזוזה?

  2. צד הקביעה הוא תמיד לימין הנכנס למקום הפנימי יותר שזה הבית… כל הפתחים מובילים הביתה… לימין ההולך לביתו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל