לתרומות לחץ כאן

הכותל המערבי – מה הוא בעצם?

שאלה:

א) כפי המבואר בחז"ל כי הכותל-המערבי נבנה ע"י דוד המלך ולכן לא זזה משם שכינה מעולם, לא שלטה בו יד האויבים ולא חרב מעולם (הנה זה עומד אחר כתלינו) אז איך יתכן שיהיה סברא שזה חומת הר-הבית? ב) לאור האמור, היאך מותר להתקרב אליו? לגעת בו? או להכניס בו פתקים? וכן לשבת בשטחו ג) לשיטה התמוהה לכאורה שזה חומת הר-הבית – אמנם נוכל להתקרב עד אליו אך האם מותר יהיה להשען עליו? או להכניס בו פתקים?

תשובה:

שלום וברכה

הכותל המערבי המוכר לנו היום, הוא חומת הר הבית משלהי בית שני ואסביר: בזמן בית ראשון הרב הבית היה הרבה יותר מצומצם בהיקפו. בעת בניית בית שני הר הבית הוקף חומה גבוהה וחזקה ושפכו שם עוד הרב חול וכו' כדי להרחיב את ההר ובכך להגדיל את השטח. לקרת סוף ימי בית שני – במאה האחרונה שלו, נבנה בנים הורדוס, והוא הרחיב עוד יותר את שטח הרב הבית, והכותל המערבי של היום הוא חומת הר הבית של בנין הורדוס, כלומר רחוקה עוד יותר מהתואי המקורי. ניתן לראות על האבנים את המסגרת המוכרת המאפיינת את המבנים ההורדיינים – של תקופת הורדוס.

לכן, אמת מה שאמרו ששכינה לא זזה מהכותל המערבי ותמיד גם היה כותל מערבי, מעולם לא היה זמן בלעדיו, אבל הוא לא תמיד היה אותו כותל… בימי דוד הוא היה הרבה יותר פנימי.

סיכום: לא רק שזה נכון שהוא של חומת הר הבית, אלא גם מדובר בתוואי הרבה יותר רחב ובעצם מרוחק מהתוואי שיצא דוד המלך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל