לתרומות לחץ כאן

משכנתא מבנק של גויים שנמכרה ליהודי

שאלה:

אני גר בקנדה
כאשר קונה הביתה מוציא משכנתא רוב פעמים הבנק מוכר את חלק ההלוואות שלהם למשקיעים, שחלקם יהודים. האם תהיה בעיה אם עוסקים במשכנתאות (ללוות או להשקיע) באופן קבוע או שהם יכולים לסמוך על רוב

תשובה:

יש לברר את המציאו. אם היהודי שקנה מהבנק את המשכנתא הינו משקיע פרטי, משעת המכירה ואילך חייבים בהיתר עסקה, ולולא זה אסור להמשיך בתשלומי הריבית. כיון שמעתה ההלוואה נעשית יהודי מול יהודי. ונדרש לזה היתר עסקה.

אמנם אם הקונה של תיקי ההשקעות, היא חברה בבעלות גויים, רק שיש בה מניות של יהודיים, בזה תלוי כמה חלקם של היהודים,  וככל שאין יהודי שמחזיק שליטה או מביע דעה בחברה, נוהגים להקל (כמו כל מסחר במניות של חברות בבעלות גויים שיש בהם הלוואות בריבית וכדו'), ואם כך היא המציאות, מותר בכל אופן (ולא משנה באיזה אופן נעשתה מכירת תיקי ההשקעות).

הרבה הצלחה

מקורות:

 

ראה רמ"א סימן קסח סעיף י ובט"ז ונקוה"כ שם, וכן החכמת אדם כלל קלז סעי' יא.

ואמנם לפי המבואר שם תלוי באיזה אופן נעשתה המכירה, כי אם היא תקפה רק לפי חוקי הגויים ולא לפי דיני ישראל, מותר להמשיך לשלם את הריביות בתנאי שהתשלום מתבצע באמצעות הבנק הגוי, כיון שלפי הלכה החוב לא עבר מהגוי ליהודי, וכל שחבת התשלום לגוי אין איסור ריבית. אך המצב כהיום שמכירת תיקי ההשקעות תוקפם הוא גם ע"פ דין תורה, אם מטעם סיטומתא ואם מטעם דינא דמלכותא דינא, ראה במאמרו של הגר"ש גלבר (מח"ס נתיבות שלום על ריבית) בקובץ הישר והטוב חלק כז עמ' רעז ואילך. ולכן נחשב שההלוואה עברה ליהודי וחל איסורי ריבית, ועל כן יש לערוך היתר עסקה.

ומה שכתבתי על מצב בו החברה הרוכשת את תיקי ההשקעות היא בבעלות גויים ורק שיש בה מניות של יהודים, שבבעלותם חלק קטן, במידה כזו שאינם בעלי שליטה או מביעי דעה בחברה. בזה נוהגים רבים להקל, וכדעת הרבה מגדולי הפוסקים;  האגרות משה, הגרי"ש אלישיב זצ"ל (קובץ תשובות ח"ג סי' קכד), ועוד פוסקים שסוברים שאין בעלות למשקיעים במניות ברוכשי מניות קטנות שאין להם אפשרות שליטה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל