לתרומות לחץ כאן

לקוח שסיכם עם סוכן על נופש במלון ולא הופיע

שאלה:

אני מארגן נופש בבית מלון. ההסדר הוא כזה. אני מגיע למחיר מסגרת עם המלון. מי שנרשם דרכי אני משריין לו חדר לפי ההזמנה במלון וכל שעליו לעשות להתקשר למלון ולהודיע שהוא בא דרכי וליתר בטחון אני מבקש לשלם מקדמה ובהגעה הוא משלים את כל הסכום. כמובן שאני מעדכן בהזמנה את כל הנתונים כמה, מה ההרכב , כמה זמן והסכום.
קרה שזוג שאני מכיר אותם ונרשמו דרכי מס' פעמים הזמינו נופש לתאריך מסוים וסגרתי להם חדר. כמובן בקשתי מהם להתקשר למלון ולשלם מקדמה. הם טוענים שניסו מס' פעמים להתקשר ולהשאיר הודעות שיחזרו אליהם ולא יצרו קשר עם המלון. אני ידעתי שהם לא שילמו מקדמה ומכיון שאני מכיר את הזוג לא התקשרתי לשאול למה כי סמכתי עליהם וגם הבחור הוא אברך וסמכתי עליו. מה שקרה הבחור הבין שאם הוא לא שילם מקדמה אז אין לו חדר ולכן לא הגיע. למחרת התקשרו מהמלון והודיעו לי שהזוג לא הגיע. מיד התקשרתי לשאול מה קרה והם הודיעו לי שחשבו שהחדר לא סגור כי לא שילמו מקדמה. שאלתי למה הוא לא התקשרו אלי ולעדכן אותי ולא היתה להם תשובה. המלון טוען שהוא הפסיד לילה וצריך לשלם. הסברתי לזוג שעליהם לשלם את הלילה והם טוענים שלא. מה הדין?על מי לשלם?

תשובה:

שלום וברכה,

הלקוח לא שילם מקדמה, וממילא אין כאן קניין, ולכן פטור מתשלום. וכמו כן על ההפסד שנגרע למלון לילה אינו חייב לשלם. ראה מקורות.

בהצלחה.

מקורות:

כל עוד לא היה תשלום של מקדמה, אין קניין, והדיבור שסגר עם הסוכן לא מחייב אותו קניינית, ולכן גם לא מחייב אותו בתשלום. אך בהלכה מצאנו (שו"ע חו"מ סימן שלג סעיף ב) שבשוכר פועל ולא עשו קניין, ובגלל שסגר עם הפועל נמנע הפועל מהצעת עבודה אחרת, שחייב הבעה"ב לשלם את ההפסד שהגיע לו ממקום אחר. אמנם דין הנ"ל נאמר דוקא בפועלים ולא במלון. ראה בקצות ונתיבות שם. ועוד שכאן הלקוח לא אשם כלל שלא ענו לו לטלפונים ולא חזרו אליו, ובצדק עשה שלא הופיע כיון שלא לקחו ממנו מקדמה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. המקדמה זה לבטחון. היה גילוי דעת מוחלט של הלקוח לעיסקה. לא הרים טלפון לעדכן את הסוכן שלא הצליח להשיג את המלון. המלון טוען ובצדק שמבחינתו החדר מכור. הסוכן והלקוח מכירים טוב מאוד ולא היה צל של ספק שהלקוח לא יגיע. היה קנין של שליח בין הסוכן למלון. הסוכן שילם למלון על כל החדרים 30% מראש. כל הלקוחות כיסו סכום מזערי מהמקדמות. למה הלקוח לא חייב?

  2. מקדמה נחשב לקניין כסף, ואם לא הייתה מקדמה אין קניין כסף. הסוכן שלח את הלקוח להתקשר למלון והמלון לא ענו לו, כך שפעל כדין. גם אם התרשל הלקוח ולא פעל כדין, אין אפשרות לחייב אותו כיון שלא נעשה קניין, ודיבור לבד לא מחייב תשלום. הסוכן שילם מראש ולכן אינו שליח של הלקוח.
    העובדה שלא חזר לסוכן להודיע שלא עונים לו לא ברור אם זה התרשלות, אך בכל מצב אין זו סיבה לחיוב כספי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל