לתרומות לחץ כאן

פיצוי למלווה שמכר את השטר חוב

שאלה:

לכבוד הרב שליט"א ראובן לוה כסף משמעון חברו ונתן לו שטר חוב – שמעון המלוה מכר את השטר ללוי – כשבא לוי לגבות את החוב מראובן לא פרע ראובן את החוב משום שלא היה לו כסף- ועבר הרבה זמן מזמן הפירעון שבשטר ועדיין לא פרע ראובן את החוב – ראובן לא נעים לו משמעון חברו שהלוה לו ואינו משלם את חובו והוא רוצה לשלם כסף לראובן חברו על מה שהוא מאחר לשלם – האם מותר לראובן לשלם רבית לשמעון שהוא המלוה המקורי ועכשיו הוא כבר מכר את השטר למישהו אחר? נא לצרף נימוקים ומראה מקומות לתשובה תודה

תשובה:

שלום וברכה,

אם השטר חוב נמכר כדת וכדין, ואחריות השטר על הקונה ולא על המלווה, הרי שהמלווה הסתלק מההלוואה. ולכן אם הלווה נותן לו פיצוי כספי, אם זה עבור ההלוואה, אסור משום שלא גרע מריבית מאוחרת. ואם הפיצוי עבור האיחור בתשלום, והאיחור היה מכירת השטר, אין בפיצוי משום איסור ריבית, כיון שאין כאן אגר נטר כלל, כיון שאין כאן איחור בתשלום כלפי המלווה.

אם מכירת השטר לא נעשה כדין, וכמכירת צ'יקים בזמנינו שהאחריות נשארת על המוכר, וכדי להתיר איסור ריבית ערכו היתר עסקה, א"כ לא הסתלק המלווה מהלוואה, ונמצא שיש כאן איחור בתשלום גם כלפי המלווה, והפיצוי כספי נחשב לאגר נטר – ואסור.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל