לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

ברכה על אוכל גזול

שאלה:

אדם שגנב דבר מאכל האם מברך עליו?

תשובה:

שלום וברכה,

אדם שגזל מאכל אסור לברך עליו אפילו שכבר התייאשו הבעלים, כיון שאם היו הבעלים מגיעים היה חייב להשיב את החפץ עצמו. ואם בירך אין זה מברך אלא מנאץ.

לגבי ברכה אחרונה יש סוברים שכיון שכבר אכל, כיון שעתה חובת תשלום דמים עליו, יש לו לברך ברכה אחרונה. וי"א שגם ברכה אחרונה לא יברך. והמדברי משנה ברורה נראה שהכריע כדברי מג"א שבברכת המזון שאכל כדי שביעה שחיובו מדאורייתא יברך.

בהצלחה.

מקורות:

ראה שו"ע או"ח סימן קצו סעיף א ובמשנה ברורה שם. ובשולחן ערוך הרב שם סעיף ב שפסק שיברך ברכה אחרונה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. מסגנון השאלה והתשובה משמע שכל האיסור הוא על הברכה. מה עם האכילה עצמה? איך ניתן להגיד שהיא מותרת? ראשית כל הסברה שאסור לברך מפני שצריך להחזיר בעין מסתבר שגם תאסור לכלות את המאכל ובפרט שאם איננו מברך הוא עכשיו יכנס לאיסור נהנה מעוה"ז בלא ברכה

  2. האכילה עצמה ודאי שיש איסור. אלא גם אם בכל אופן אוכל אסור לו לברך משום שאין זה מברך אלא מנאץ. ולא אומרים שיברך כדי שלא להנות מהעולם הזה בלא ברכה.
    ובנוסף, גם אם נעשה בדבר הגזול ייאוש ושינוי מעשה – שגזל חיטים וטחנן, שאין חייב להשיב לבעלים את החפץ, אלא צריך לשלם. גם בזה י"א שלא יברך על האוכל שעושה מהחיטים.

  3. שלום ותודה לרב.
    מה בנוגע לאדם שחברו בירך על מאכל שלו?
    א. האם מחויב להביא לו בכדי שלא יהיה ברכה לבטלה?
    ב. האם יש כאן דין גזל כיוון וסופו של דבר האדם שאצלו האוכל הגיש לו?

  4. לא רק שאינו מחוייב אלא לכאורה גם אם יביא לו יצטרך לברך שוב והברכה כלל לא הועילה, כיון שבשעה שבירך לא היתה לו אפשרות טכנית לאכול את האוכל , ראה כעין זה שו"ע סי' רו סעיף ה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל