לתרומות לחץ כאן

דירה שרשומה על שם ההורים האם הבן מקבל פי שניים

שאלה:

שאלה בענין בכור שמקבל פי שנים סבתא שלי ע"ה קנתה דירה לאבא ואימא, האבא נפטר קודם ואחרי שנים גם האימא, מישהו אמר לאחים שלי כיון שהסבתא קנתה את הדירה אז זה שייך לאימא שלי ואין הבכור מקבל פי שניים ובחוזה של הדירה הוא על שם אבי ז"ל, ועוד אמרו שברגע שאבי ז"ל נפטר עובר הדירה לאימי ע"ה, כיון שסבתא קנתה את הדירה, ואז הבכור לא מקבל פי שניים שאלה נוספת יש לי אחות אחת נשואה, והיא צריכה גם לחתום על צו הירושה, האם לפי הלכה הבנים חייבים לתת לה משהו מהירושה, ואם כן כמה מקובל לתת.

תשובה:

שלום וברכה,

הורים שקנו דירה לבני הזוג והדירה נרשמה על שני בני הזוג, הרי הדירה של שניהם, למרות שהדירה נרכשה על ידי ההורים של צד אחד. עצם הרישום על שם שני בני הזוג, נחשב לקניין שמקנה את הדירה לשניהם.

כאשר האבא נפטר, לא זכתה האם בחלקו, וחלק האב שייך לבנים. ואם הבנים ויתרו על חלקם ורשמו את הדירה על שם האם, נחשב שהקנו לה את חלקם – והכל שלה. אבל אם לא העבירו את הדירה על שמה, הרי זה שלהם והבכור נוטל פי שניים בחלק האב.

על חלק האם אין הבכור נוטל פי שניים.

לפי הלכה בנות לא יורשות. ונחלקו הפוסקים האם הבת חייבת לחתום על ויתור בחינם כדי לאפשר לבנים לקבל את הירושה, או שזכותה לדרוש תשלום בעד החתימה. ולכן ראוי לפצות אותה עבור החתימה. והטוב ביותר שייתנו גם לבת חלק בירושה כמו הבנים כדי להרבות שלום, ולהסיר קטטות בין היורשים.

בהצלחה.

מקורות:

רישום דירה על שם שני בני זוג מקנה לשניהם את הנכס – ראה תשובת הרא"ש כלל צו סימן ד, והובא בב"י חו"מ סימן ס מחו' יח.

בנות שדורשות פיצוי כספי עבור חתימה שמסתלקות מהעזבון – ראה יביע אומר חלק ט חו"מ סימן ח שהאריך בזה, והסיק שיכולות הבנות לדרוש שכר עבור החתימה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל