לתרומות לחץ כאן

השארת דירה להשקעה ללא מזוזה

שאלה:

שלום השכרנו דירה עם מזוזות. השוכר החליף למזוזות שלו בהסכמתנו. מסרנו המזוזות שלנו לסופר שמצא שכולן פסולות. השוכר עוזב כעת הדירה ומעונין לקחת המזוזות שלו. ידוע לנו שאין להשאיר הדירה ללא מזוזות. אחד מבני משפחתנו טוען שההלכה היא שעל השוכר להימנע מלקחת המזוזות שלו, שכן על אף היותו שוכר, חל עליו איסור השארת הדירה ללא מזוזות. במילים אחרות, זו בעיה שלו. אודה על ברור ההלכה, בייחוד, לאחר שהתברר שקיבל מאיתנו, למרבה הצער, דירה עם מזוזות פסולות

תשובה:

שלום וברכה

צודק בן המשפחה שטוען שהמזוזה היא חובת הדר, ובית שאין בו כל שימוש ומגורים כל שהם אינו חייב במזוזה, האיסור של הסרת המזוזות הוא אכן על השוכר, אלא שלחלק מהשיטות הוא רשאי לדרוש מכם תשלום עליהן, ובמידה ולא תשלמו הוא רשאי לקחת אותן, במידה ואתם משכירים את הדירה למשפחה שאינה דתית והם לא יקבעו מזוזות ראו שתקבעו אתם מזוזות חדשות, והפעם כשרות…

מקורות:

א. על מזוזה בבית המושכר לחילונים: בשו”ת שאילת דוד יו”ד סי’ ח כתב שחיוב המזוה הוא בין על השוכר בין על המשכיר, כיון שהשוכר גר בה מכוחו, ולא גרע דין בית זה מבית האוצר שחייב במזוזה. וכ”כ בשו”ת שואל ומשיב רביעאה סי’ קכא, וע”ע שו”ת דברי יציב ליקוטים והשמטות סי’ קג. אמנם בשו”ת אבני ישפה ח”א סי’ רט נקט בפשיטות שאין חיוב על המשכיר, ואפילו השכיר דירה מרוהטת, וכן נראה באהלי ישורון פ”ט בשם הגר”מ פיינשטין, וראה קובץ מוריה קכח שנה כג עמ’ קסד שכן דעת הגרי”ש אלישיב.

בס’ פתחי שערים עמ’ שסג כתב, שהמשכיר דירתו לאדם שאינו שומר מצוות וחושש שלא יקבע שם מזוזה, חייב לקבוע בבית מזוזות, משום לפני עיור לא תתן מכשול.

כמו כן יש לציין, שבשעה שהדירה ריקה מאדם יש חיוב מזוזה על המשכיר, אף שאינו דר שם ממש, בודאי בדירה המרוהטת אבל גם בריקה, ראה דעת קדושים סי’ רצא סק”א, שעצם הרצון להשכיר נחשב שימוש.

ב. הסרת מזוזות: ראה שו”ע יו”ד סי’ רצא סעי’ ב. על דעת המתירים להסיר את המזוזה כשבעל הבית אינו מסכים לשלם עבורה, ראה ברכי יוסף שם וכן נראה בשו”ת אגרות משה ח”ד סי’ מד. אולם, בס’ ערוך השולחן סי’ רצג אוסר להסירה אף באופן זה, וראה שו”ת חלקת יעקב יו”ד סי’ קס שבמקום שיש הפסד מרובה [כמה מזוזות ששווין רב ובאדם שאין לו ממון] יש לסמוך על המקילים. אולם, בס’ תשובות והנהגות ח”א סי’ תרמט כתב להחמיר, כיון שהסרת המזוזות יש בה סכנה, ו”חמירא סכנתא מאיסורא”. וראה עוד אפשרויות כאן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל