לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

הלוואה בין אב לבנו לפי היתר עיסקא

שאלה:

שלום. אב הלווה לבנו, לצורך רכישת שני רכבים לעסק שלו.(מתקין פאנלים סולריים על גגות, לחיסכון בחשמל בכל מיני מקומות, עם 2-3 צוותי עובדים)הבן רצה לקחת הלוואה מחברת מימון שליד סוכנות הרכב, אלא שבשל גילו הצעיר ודרישה לערבים ועוד, קשה לו, לקבל את ההלוואה למימון הרכבים. אביו הסכים להלוות לו, באותו אחוז ריבית של החברת מימון. הם אמרו בעל"פ שעושים הכל לפי היתר עיסקא. ואז אביו העביר במקום, לחברת הרכב את כל הסכומים של הרכבים. כשהגיעו לביתם, למדו על הנושא העקרוני של היתר עיסקא , הורידו מהאתר שלכם את שטר ההיתר העיסקא של "ברית פינחס",ושניהם חתמו עליו. אח"כ הבן כתב לאביו שנים עשר שיקים הכוללים בסה"כ את הקרן + הריווח (5.8%) מחולקים ל12 חודשים.(עלי לציין שהאבא הלווה לבן, עוד סכומים של עשרות אלפי שקלים, ללא שום ריבית, לקיים את מצוות התורה בהלוואה לנצרך) היות והם אנשים יראי שמים, באו לשאול, האם עשו נכון, ולכתחילה את התהליך של ההיתר עיסקא? ב. האם מותר לאב, שהוא יחסית איש אמיד, לעזור לאנשים, לכתחילה, בדרך של הלוואות בהיתר עסקא. עד מקסימום של 12% לשנה, לפי מצבו הכלכלי של הלווה, עסקיו, אחוזי הריביות המקבילות בבנקים ובחברות מימון ועוד.(כל זה, מעבר לגמחי"ם שמלווה בלי ריבית) נא להשיב על שני הסעיפים, תשובות מפורטות ומנומקות, כי יש בזה נפקא מינה, למלווה ולציבור הלווים, והנצרכים. יישר כוחכם לאורייתא.

תשובה:

שלום וברכה,

ראשית כל, חשוב לציין שמצוות הלוואה (ללא ריבית) גדולה ממצוות צדקה. כמבואר בשולחן ערו סימן צז סעיף א. ולכן מצווה גדולה להלוות לנזקקים.

א. כאשר המלווה רוצה להרוויח, ולכן לא רוצה להלוות לא מטרת רווח, עליו להלוות עם היתר עסקה, וההיתר עסקה הופך את הלוואה לחצי פיקדון, ובכך מותר לנותן המעות לקבל רווח כיון שחלק המעות אינם הלוואה.

את ההיתר עסקה יש לערוך לפני ההלוואה, ולא מועיל היתר עסקה אחרי ההלוואה. במקרה הנ"ל שהתנו בפה שההלוואה לפי כללי היתר עסקה, מועיל התנאי בפה להגביל את ההלוואה כעסק ולא כהלוואה, ומותר לאב לקבל רווחים. ולמרות שעדיף שהצדדים יחתמו, אך אם כבר הייתה ההלוואה והתנו בפה – מועיל ההיתר עסקה.

ב. כאשר עורכים היתר עסקה יש להתנות שהרווחים כשיעור הרווחים שלוקחים בשוק – רווח מסתבר. רבים טועים ודורשים רווחים גבוהים ביותר, וכאשר דורשים רווחים גבוהים בטל ההיתר עסקה. ולכן אם דורש רווחים זהה לאחוזים שדורשים בבנקים או בחברות מימון – מותר. אך חשוב לציין שיש להחתים על היתר עסקה לפני מתן ההלוואה. 

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל