לתרומות לחץ כאן

מזוזה בקראוון שיש חשש שנמכר לגוי

שאלה:

קרוון משרדים שנמכר לסוחר והוא סוחר בו הלאה. האם אפשר להוציא את המזוזות לפני שמוכרים לסוחר, שמה יגיע הקרוון לגוי?

תשובה:

שלום וברכה

אם יש חשש שאכן הקראוון ימכר לגוי, ואין דרך לפקח על כך דרך הוחר הנ"ל, יש להסיר את המזוזות, מצד האיסור לתת מזוזה לגוי ומחשש שמא תבוא לידי בזיון.

מקורות:

על האיסור לתת מזוזה לגוי אלא אם כן יש חשש שיבואו לידי איבה, ראה מהרי”ל הל’ מזוזה אות ד, ובשו”ת החדשות (סי’ קכג), ושם כתב לאסור אפילו אם יש בזה חשש איבה, וכדעתו פסק האוהח”ק בספרו ראשון לציון, וכפי שציין בפתח הדביר (או”ח ח”א על סי’ ב דף יג ע”ג ד”ה אלא, ונראה מדבריו שם שחושש לדעתם אפילו במקום איבה), אולם הרמ”א בדר”מ ובשו”ע ולבוש (יו”ד סי’ רצא ס”ב) כתבו שבמקום של חשש איבה או שירע לו מותר, ועי’ שו”ת באר שבע (סי’ לו, וציין לדבריו בפ”ת סק”י) שכתב להאריך בטעם שרבי שלח לגוי מזוזה, וכתב שם שרק במקום של איבה וכד’ מותר לתת לו ולא באופן אחר, וע”ע בשו”ת גינת וורדים (או”ח כלל ב סי’ כח) שהאריך בזה גם כן שאסור לתת לגוי מזוזה, ויש בזה משום הורדה מקדושתה, אמנם הכנסת הגדולה (יו”ד סי’ רצא) רצה לומר שבגוי שאינו עובד ע”ז יש להקל, וסמך על דברי הבאר שבע (שם) שמצדד להתיר, אולם ראה בשו”ת רב פעלים (ח”ד יו”ד סי’ כה) שהאריך בזה וחלק על דבריו שהרי הבאר שבע רק כתב זאת בתור צד אך לא הכריע להקל כך רק במקום שיש בו איבה ולא בסתם, וראה שם שהביא מדברי בעל השואל ומשיב (יד שאול על יו”ד סי’ רצא) שהוכיח לפי בעל השאלתות שהמעשה של רבי וארטבן היה שכתב לו מזוזה במיוחד שכתובה שלא לשם קדושת מזוזה ואותה שלח לו בתורת קמיע [וראה עוד בזה בוילקט יוסף (קובצי הרבנים מהונגריה, שנה ד סי’ צג) במאמרו של הר”מ קעניג זצ”ל שהאריך אם ארטבון היה יהודי או גוי, וגם הביא שם הסברא שאולי שלח לו מזוזה פסולה ודחה זה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל