לתרומות לחץ כאן

שינוי מקום – הולכי דרכים

שאלה:

בס"ד שלום הרב ! 1) קניתי ארטיק בתחנת דלק וברכתי עליו שהכל בתוך החנות האם אני צריך ביציאתי מהחנות לברך שוב מכיוון שזה שינוי רשות או איני צריך משום שכוונתי הייתה לצאת החוצה? 2) מה הכלל לענין לא תתגודדו מתי אני יודע שזה נקרא לא להתגודד ומתי כן.

תשובה:

שלום וברכה

כאשר לכתחילה את המברך על דעת לצאת ולאכול בחוץ תוך כדי הליכה, אין ענין של שינוי מקום, זהו ההיתר הידוע של הולכי דרכים, ראה סי' קעח סעי' ה.

הכלל הוא שהולכי דרכים, כלומר אדם שכלל לא קובע מקום לשתות אלא הוא כל הזמן בתנועה, מברך בתחילה ויכול לשתות כל הזמן. ראה משנה ברורה סי’ קעח סעי’ ד ומשנה ברורה שם ס”ק מב. אבל אם הוא יושב בתחילה במקום מסויים אין הוא רשאי להמשיך אכילתו במקום אחר.  כמו כן, אם אתה נוסע ברכב, הישיבה ברכב מהווה הפסקה בהגדרה של הולכי דרכים, לכן העצה כדי להחשב הולכי דרכים ולא לברך כל פעם, לא לאכול ברכב, אלא דוקא בחוץ כשאתה הולך.

שאלתך לענין לא תתגודדו כללית מידי וקשה לענות, יש בזה הרבה מאוד כללים, באופן כללי כאשר מדובר במנהגים ידועים ובמקום שיש אנשים שנוהגים כך ואחרים אחרת, כמו בנוסחאות התפילה, אין איסור של לא תתגודדו, אבל כאשר יש מנהג קבוע וכולם בני קהילה אחת ורק אחד אורח רוצה לעשות בפניהם מעשה הנוגד את מנהגם, זה בעיה.

מקורות:

סי’ קע”ח סעיף ד’ ומ”ב שם ס”ק מ”ב ושו”ת אבן ישראל חלק ט’ סי’ ס”ג בהערות למ”ב. ואף שהמ”ב שם כתב שמבית לבית לא מהני דעתו לענין פירות, אך עי’ באגרות משה או”ח חלק ב’ סוף סי’ נ”ז שכתב שאם הכין את עצמו בבית ללכת מהני, וכן משמע במגן אברהם שם.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בס"ד

    1) לפי דברי הרב אם כיוונתי שאלך אני לא צריך לברך שוב אלא אם כן נכנסתי לתוך רכב או בית. הכוונה מועילה רק מהבית ולחוץ, אם הבנתי נכון? (ולא מהחוץ לבית)
    2) אם רק הוצאתי חלק מהגוף אני צריך לברך שוב? מה נקרא יציאה מבחינת הגוף?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל