לתרומות לחץ כאן

יציאת כהן ולוי ליטול ידים כשהמנין מצומצם / לברוח מהתפילה באמצע?

שאלה:

בוקר טוב ! יש מנין מצומצם במלון הסמוך לבית מי רפואה ומברכים ברכת כוהנים בכל יום וברז המים בקומה עליונה. 1. מה לעשות כשיש אחד עשר אנשים בדיוק, שהכוהן יטול ידיו בעצמו כדי שישאר תשעה אנשים עונים לחזרת הש״צ או כמו תמיד בכור או לוי יצא אתו והש"צ ימשיך היות והתחילו בעשרה ? 2. אותה שאלה אם יש עשרה אנשים בדיוק ? 3. כמה אנשים לא מחכים לסוף התפילה בימי שני וחמישי בשחרית כי הולכים לבית מי רפואה, מה עדיף לעשות : לקרוא התחנון הארוך כדי לא להקרא פורץ גדר (או״ח קלד,א) והיוצאים יצאו מיד אחר קדיש תתקבל או לדלג על התחנון הארוך והיוצאים יצאו אחרי עלינו לשבח ?

תשובה:

שלום רב

א. הכהן יוצא ליטול ידים גם כשמשום כך מתמעט המנין, ראה שו”ת רבבות אפרים ח”ב סי’ נד. ומכל מקום לכתחילה ברור שיש לו להקפיד במידת האפשר ליטול ידיו לפני תחילת חזרת הש”ץ באופן זה.

הלוי ודאי לכאורה שאינו יוצא ליטול את ידי הכהן, כאשר מחמת יציאתו לא ישארו עשרה, ראה שו”ת תשובות והנהגות ח”ג סי’ מח.

לגבי אופן שבלאו הכי מחמת יציאת הכהן אין אלא תשעה ועל ידי הלוי ישארו שמונה לא מצאתי מפורש, אבל הסברא אומרת שלא יצא, וגם הכהן חייב לחזור מהר וכמה שאפשר למעט ביוצאים ימעטו אולי כך יהיו שוב עשרה מהר יותר, וצ”ע למעשה.

כאשר על ידי יציאת הכהנים לא ישארו אפילו שישה לא יצאו, אלא חייבים ליטול ידיהם לפני חזרת הש”ץ. כי בפחות משישה לא ניתן להמשיך.

ב. אין לדלג בתפילה מחמת אנשים שבורחים באמצע, יש להתפלל תפילה כסדרה לפי כללי ההלכה ולהשפיע עליהם בדרכי נועם להשאר עוד כמה דקות… יש ללמד אותם שסדר ירידת השפע לעולם הוא דוקא בחלקי התפילה האחרונים, כאשר אשרי ובא לציון שיר של יום פיטום הקטורת ועלינו מכוונים כנגד ארבע העולמות אמצילות בריאה יצירה עשייה וההשתלשלות של השפע לכאן היא באמירת ארבעתם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל