לתרומות לחץ כאן

ביאור דין חד בתרי בטיל

שאלה:

שלום לרב, מה זה אומר ביטול חד בתרי ? האם זה אותה ההגדרה של ביטול ברוב ? מה המקור שלה בגמרא ? בבקשה אם הרב יכול לתת גם מקורות לעיון . יום טוב .

תשובה:

שלום וברכה

הדין של ביטול חד בתרי נאמר בתערובת של חתיכות יבשות שהם מין במינו, כלומר שלוש חתיכות בשר שאחת מהן טריפה, ובראשונים נחלקו האם מדרבנן צריך שישים או שגם מדרבנן די בחד בתרי, הרמב"ם מאכלות אסורות טו ד סובר שמדרבנן צריך שישים, ואילו התוס' בחולין ק א, הרא"ש פרק גיד הנשה סי' לז והרשב"א בתורת הבית יז א סוברים שאף מדרבנן אין צורך בשישים ודי בחד בתרי. הסיבה לכך שבמין בשאינו מינו הצריכו שישים ומין במינו לא, הוא פשוט, שכן הענין של שישים הוא נתינת טעם, ובמין במינו זה לא שייך. הראשונים כידוע נחלקו באיזה אופן מותר לאכול תערובת זו, לדעת הרא"ש אחרי שהחתיכה הותרה מותר לאדם אחד לאכול אפילו את שלושתם יחד, ואילו הרשב"א סובר שדוקא בזה אחר זה, והסמ"ג מחמיר שאדם אחד לא יאכל את שלושתם יחד, אלא רק שני בני אדם, כך שכל אחד יכול לתלות שהשני הוא זה שאכל את האיסור… ראה השיטות בשו"ע סי' קט סעי' א.

יש עוד הרבה מה ללמוד בענין, זה רק קצת על קצה המזלג…

מקורות:

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל