לתרומות לחץ כאן

קביעת מזוזה על ידי המשכיר בדירה המושכרת לחילוני

שאלה:

שלום וברכה יש לי דירה בבעלותי, ואיני דר בה, הדירה מושכרת (ליהודי). רציתי לשאול – רק בחלק מהפתחים בבית ישנה מזוזה אך בכניסה הראשית וכן בעוד פתח אין כלל מזוזה. האם אני חייב לקבוע מזוזה במקום וכן אם יש איסור באיחור של קביעת המזוזה (עקב והדירה מרוקחת ממני). וכן, קורבי משפחה שלי קנו מספר דירות בגאורגיה (גרוזיה) ומתכוונים להשכירם לתושבי המקום/למטרת חופשה לתיריים. השאלה – האם הינם מחוייבים לקבוע מזוזה בכל פתחי הדירות אותם קנו. (יש לציין שלפי הערכה רב ככל המשתמשים בדירות שלהם יהיו גוים)

תשובה:

שלום וברכה

המזוזה היא חובת הדר ולא חובת הבעלים, אף על פי כן כאשר היא מושכרת ליהודים יש חובה על המשכיר לקבוע ללא ברכה אם הוא יודע שהשוכר לא יקבע.

בדירה המושכרת לגוי אין מזוזה.

מקורות:

בשו”ת שאילת דוד יו”ד סי’ ח כתב שחיוב המזוה הוא בין על השוכר בין על המשכיר, כיון שהשוכר גר בה מכוחו, ולא גרע דין בית זה מבית האוצר שחייב במזוזה. וכ”כ בשו”ת שואל ומשיב רביעאה סי’ קכא, וע”ע שו”ת דברי יציב ליקוטים והשמטות סי’ קג. אמנם בשו”ת אבני ישפה ח”א סי’ רט נקט בפשיטות שאין חיוב על המשכיר, ואפילו השכיר דירה מרוהטת, וכן נראה באהלי ישורון פ”ט בשם הגר”מ פיינשטין, וראה קובץ מוריה קכח שנה כג עמ’ קסד שכן דעת הגרי”ש אלישיב.

בס’ פתחי שערים עמ’ שסג כתב, שהמשכיר דירתו לאדם שאינו שומר מצוות וחושש שלא יקבע שם מזוזה, חייב לקבוע בבית מזוזות, משום לפני עיור לא תתן מכשול.

כמו כן יש לציין, שבשעה שהדירה ריקה מאדם יש חיוב מזוזה על המשכיר, אף שאינו דר שם ממש, בודאי בדירה המרוהטת אבל גם בריקה, ראה דעת קדושים סי’ רצא סק”א, שעצם הרצון להשכיר נחשב שימוש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל